Testovacie kritériá ADAC

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 502

V tomto článku Vám ukážeme, ktoré kritériá sú dôležité pri testovaný pneumatík. Podľa tohto postupu testoval aj ADAC letné pneumatiky 205/55R16. Výsledok testu nájdete na našej stránke (link nájdete nižšie). 

Na prvom mieste je bezpečnosť pri jazde, ktorá tvorí 70% z celkovej známky testovanej pneumatiky. Zvyšných 30% patrí novej kategórii, ktorá nesie názov Ekologická rovnováha.

Bezpečnosť pri jazde

Jazda na suchej vozovke

Jazdný komfort (40%) : všeobecné jazdné správanie pneumatík pod kritickou limitnou oblasťou, napríklad smerová stabilita, odozva riadenia, zatáčanie.

Jazdné vlastnosti na limite (40%) : Jazdné správanie na limite, ako je zmena jazdného pruhu, stabilita v zákrutách.

Brzdná dráha (20%) : Vyhodnotenie brzdnej dráhy s ABS od 100 km/h.

Letné pneumatiky na mokrej vozovke

Brzdná dráha (30%): Vyhodnotenie brzdnej dráhy s ABS od 80 km/h na asfaltových a betónových cestách.

Pozdĺžny a priečny aquaplaning (20% + 20%) : Posúdenie mieri vztlaku alebo nárastu bočnej sily keď dôjde ku aquaplaningu. Hĺbka vody: 7 alebo 5 milimetrov.

Ovládateľnosť (30%) : Najrýchlejšia možná jazda (na hranici limitu) na neustále mokrej, kľukatej dráhe dvoma testovacími jazdcami. Meraná premenná: čas na kolo a subjektívne hodnotenie jazdného správania.

Okružná jazda (10%) : Najrýchlejšia možná jazda na trvalo zavlažovanej kruhovej dráhe počas obmedzeného časového obdobia.

Pri vývoji pneumatík hrajú dôležitú rolu aj iné parametre. Je to napríklad ekologická rovnováha pneumatiky.

Kilometrový výkon (40%) - 

Jazdy v kolóne - S rovnakými vozidlami na vzdialenosť približne 15 000 kilometrov na pneumatiku. Každých 2500 kilometrov sa vykonávali laserom merania hĺbky dezénu po celom obvode pneumatiky.

Merania na skúšobnej stolici - simulácia jazdy kolóny na vzdialenosť 5000 kilometrov. Laserové meranie zostávajúcej hĺbky dezénu každých 1250 kilometrov.

Opotrebovanie pneumatík (20%) - Gravimetrické stanovenie množstva oderu gumy v mg/km/tona (miligramy na kilometer na hmotnosť vozidla v tonách) ako priemer na sadu pneumatík.

Efektívnosť (20%)

Hmotnosť pneumatiky - Vplyv jazdnej dynamiky hmotnosti pneumatiky z hľadiska momentu zotrvačnosti kolies pri akcelerácii.

Spotreba paliva - určenie skutočného stavu paliva v nádrži pri jazde konštantnou rýchlosťou 100 km/h (odpočúvanie zbernice CAN).

Hlučnosť (10%)

Vnútorný hluk pneumatiky -  Subjektívne hodnotenie dvoma osobami počas testov jazdy vozidla  rýchlosťou medzi 130 a 30 km/h na asfaltových a betónových povrchoch.

Vonkajší hluk pneumatiky - Meranie hluku podľa ISO 362 na asfalte podľa ISO 10844 pri prejazde rýchlosťou 80 km/h s vypnutým motorom.

Udržateľnosť (10%)

Pri bodovaní sa vychádzalo zo známky 4,5 , ktorú si pneumatika mohla zlepšiť / zhoršiť na základe splnenia / nesplnenia nasledujúcich kritérií:

Krajina výroby testovaných pneumatík - Toto ovplyvňuje dĺžku dodacej trasy, rozdiel medzi Európou a mimo Európy

Certifikovaný environmentálny manažment podľa ISO 14001

Certifikované ekologické váhy podľa ISO 14025 a ISO 14040/44

Účasť na Globálnom pakte OSN

Viacúrovňová certifikácia udržateľnosti podľa Ecovadis

Výrobné zvyšky na nových pneumatikách, ktoré sa nekontrolovane dostávajú do životného prostredia, keď sa začnú používať

Hmotnosť pneumatiky z hľadiska použitia materiálu

Testovacia pneumatika bola protektorovaná

Výrobca ponúka systém spätného odberu testovacích pneumatík

Testovacie pneumatiky umožňujú modernú bezkontaktnú identifikáciu (napr. RFID)

ADAC test. letné pneumatiky 205/55R16.

Ak sa Vám tento článok páčil, dajte link aj na našu Facebook stránku, aby ste boli informovaný o ďalších zaujímavých veci zo sveta pneumatík. https://www.facebook.com/gumywebshop 

Váš tím gumywebshop.sk 

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December