Test letných pneumatík 205/55 R16 91V ADAC

ADAC oslavuje 50 výročie testovania pneumatík a prichádza s veľkým testom najpredávanejšieho rozmeru 205/55 R16. V teste boli použité nové kritériá pod názvom kategórie „ekologická rovnováha“ , ktorá zahŕňa ekologické a ekonomické vlastnosti pneumatiky.
Do testu sú zahrnuté skoro všetky značky pneumatík, ktoré sa dajú kúpiť alebo objednať v Nemecku. Od renomovaných európskych a ázijských značiek až po lacnú „Čínu“.
Oproti iným komerčným testom ponúka ADAC podrobnejšie výsledky pre vodičov a tak sú výsledky prehľadnejšie a o každej testovanej pneumatike máme dostatočné množstvo informácií pre porovnávanie.
Kritéria testovania si môžete prečítať na konci článku.
Testovacím vozidlom bol VW Golf 8, pričom sa používali dve vozidlá s dvoma rôznymi jazdcami.
Ako dopadli letné pneumatiky 205/55R16 v teste?
Nie je prekvapením, že v popredí sa držia prémiové značky ako GoodYear, Continental, Michelin, Bridgestone.
Nuž predsa len majú s výrobou veľa skúseností a veľmi rýchlo sa vedia prispôsobovať trhu a jeho potrebám. Samozrejme nie je vždy potrebné siahnuť po prémiovej značke len preto, že vyhráva v testoch. Určite je dôležité aby pneumatika vydržala čo najdlhšie, alebo bola menej hlučná a ešte aj šetrila palivo. Rozdiely sú však malé a niekedy ani nespozorujete či ste niečo ušetrili.
Ale bezpečnosť je už niečo iné. Ak sa máte rozhodnúť medzi pneumatikou, s ktorou zabrzdíte na krátkej dráhe a pneumatikou, ktorá v tom istom momente ešte stále ide rýchlosťou 30km/h, určite si vezmite tú prvú. Bezpečná jazda by mala byť prioritou každého vodiča, pred šetrením na pneumatikách. Radšej investovať do bezpečných pneumatík ako do drahých doplnkov.
V prvej desiatke sa ešte udržali Nokian, Falken, Kumho, Hankook a Nexen.
Mimochodom od Continentalu sa testoval model PremiumContact 6, ale už túto jar bude dostupná Continental PremiumContact 7 a ak môžeme veriť výrobcovi, bude určite lepšia ako jej predchodca.
Pirelli a Dunlop v strede poľa
V strede máme 21 značiek, ktoré sú hodnotené ako uspokojivé. Hlavným dôvodom boli často horšie výsledky v niektorej testovanej podkategórií. Najčastejšie na mokrej vozovke. Prekvapením sú Dunlop a Pirelli, ktoré sa tu nachádzajú, ale fanúšikov týchto značiek to určite neodradí od kúpy. Do testovania sa dostala aj Barum a pohybuje sa v druhej polovici stredu poľa. Ťažko povedať či tento výsledok zodpovedá jej zaradeniu do ekonomickej (strednej) triedy.
Michelin ePrimacy šetrí ale slabo brzdí
Medzi pneumatikami s hodnotením dostatočné, svieti Michelin ePrimacy. A práve na tomto modely je zrejme, že zamerať sa na výborné „moderné“ vlastnosti ako je opotrebenie, kilometrový nájazd a spotreba, môže mať negatívny dopad na jazdné vlastnosti. Michelin ePrimacy jednoznačne vyhráva v kategórii Ekologická rovnováha, ale s bezpečnosťou je na tom biedne - na mokrom asfalte sa z rýchlosti 80 km/h zastaví až po 43,7 metroch pričom Continental PremiumContact 6 sa zastaví na 34,4 metroch!
Nebezpečné pneumatiky na mokrej vozovke
Na konci dominujú pneumatiky s nebezpečnými jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke. Aj medzi nimi nájdete také, s ktorými sa dá najazdiť až neuveriteľný počet kilometrov, ale všetci sa budeme modliť aby sa s ňou nemuselo brzdiť na mokru.
Napr. DoubleCoin DC99 má na mokre pri brzdení z 80km/h , brzdnú dráhu 59,3m ! Len pre vysvetlenie – ak začnú naraz na mokrej vozovke v rovnakom bode, z rýchlosti 80km/h, brzdiť dve autá, kde na jednom budú DC99 a na druhom PremiumContact 6, tak keď auto s Continental zastaví, druhé pri ňom prejde rýchlosťou 52k/h !
Je vidieť, že ADAC si na tomto teste dal záležať. Na ich stránke nájdete všetky kritéria, údaje, obšírnejšie hodnotenia jednotlivých testovaných pneumatík. Naše odporúčanie však naďalej zostáva – neriaďte sa konečnými výsledkami v testoch. Samozrejme, ak je niektorá pneumatika definovaná ako nebezpečná, lebo v podstate „nebrzdí“ na mokru, radšej nad ňou ani neuvažujte. Ale vždy si všímajte jednotlivé výsledky a vyberajte pneumatiku podľa svojho štýlu jazdy, auta a ciest, po ktorých sa pohybujete.
V ďalšom článku Vám vysvetlíme testovacie kritériá, podľa ktorých ADAC vyhodnocuje výsledky jednotlivých pneumatík.