Test pneumatík u výrobcov

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Blog Dátum: Návštevy: 805

Nové pneumatiky a zjazdené pneumatiky – aký je medzi nimi rozdiel ?

Pred každou sezónou sa začína s testovaním pneumatík. Novinári a autokluby si na testovanie vyberajú destinácie, ktoré im ponúknu podmienky do nadchádzajúcej sezóny. Známy výrobcovia pneumatík ale disponujú aj testovacími halami a dokážu nasimulovať rôzne druhy počasia.

A ak si myslíte, že sa testujú len nové pneumatiky, ste na omyle. Výrobcovia potrebujú otestovať svoje pneumatiky pri rôznych záťažiach, stupňoch opotrebenia alebo dokonca aj v rôznom veku. Len tak môžu zbierať relevantné informácie, z ktorých môžu čerpať pri výrobe nových modelov pneumatík. 

Continental je jedným z najväčších a najkvalitnejších výrobcov pneumatík. Preto sme sa pozreli aké metódy používa pri testovaní a popri tom sme zistili aké sú rozdiely v brzdných dráhach pri rôznych stupňoch opotrebenia dezénu.

Názov testovacieho „areálu“ Continentalu sa nazýva Contidrom. Leží na ploche 160 hektárov čo je obrovská plocha. Prvé testovania sa tu začali v roku 1967 a testuje sa tu dodnes. Na pozemku sa nachádzajú rôzne trate a budovy. V testovacích halách je možné nasimulovať zimné počasie s vysokými mrazmi, nájdete tu dráhu s vymeniteľným asfaltovým povrchom alebo stanovištia na meranie hlučnosti pneumatík či oddelenie na testovanie brzdnej dráhy pod názvom AIBA.

Ako sa mení brzdná dráha ojazdených pneumatík?

ojazdené pneumatiky a brdzná dráha

Veľa vodičov jazdí s dezénom, ktorý už nemá také dobré brzdné vlastnosti. Continental vykonal testy v brzdení na mokrej trati aby sme si mohli v praxi pozrieť ako sa pri opotrebení dezénu predlžuje brzdná dráha. 

Testovalo sa na rovnej vozovke, ktorý bol kropený vodou tak aby nasimuloval 3 rôzne stavy povrchu vozovky. Na každom z týchto troch povrchov sa testovali pneumatiky s rôznymi stupňami opotrebenia dezénu. Bolo použité vozidlo Volkswagen GOLF a brzdilo sa z rýchlosti 85 km/h. Na každom dezéne sa jazdilo niekoľko kôl a na konci sa výsledky porovnali a spriemerovali. 

Aj keď sme očakávali rozdiely nemysleli sme si, že rozdiel medzi novou pneumatikou a zjazdenou na 1,6mm bude až 6-8 metrov. Podotýkame, že sa jednalo o pneumatiky Continental, ktoré v brzdení patria medzi najlepšie na trhu. Ak by sme tieto testy vykonávali na lacnejších a ešte lacnejších pneumatikách, dĺžka brzdnej dráhy by bola ešte dlhšia.

V teste sa použili tri hĺbky dezénu – úplne nová pneumatiky ( cca 8mm ), zjazdená pneumatika na 3 mm dezénu a zjazdená na 1,6 mm. 

Nová pneumatika brzdila na približne 30-31 metroch, pri väčšom množstve vody na 33 metroch. Zjazdená na 3 mm na 32-33 metroch ale pri väčšom množstve až na 37,5 metroch. Úplne zjazdené pneumatiky na 1,6 mm brzdili až na 37-38 metroch ale pri väčšom množstve vody prekročili 40 metrovú hranicu.

Pri jazde na suchom a hladkom povrchu je samozrejme výhodnejšie mať hladšie pneumatiky. Ale nesmieme zabúdať, že naše cesty nie sú pretekárske dráhy. A keď začne pršať nikto nám pneumatiky nevymení za 2 sekundy ako vo Formula 1 !

Testy pneumatík v lete a zime 

pneumatiky test Continental

Continental disponuje testovacou halou pod názvom AIBA ( Automatický interiérový brzdný analyzér ), čo je názov pre obrovskú vnútornú plochu ( 350 x 30 metrov ), na ktorej sa vykonávajú skúšky brzdných dráh pneumatík nasimulovaním rôznych povrchov vozoviek. Hala má 5 rôznych dráh s rôznymi povrchmi. Tieto sú dlhé 75 metrov a pri testovaní sa môžu vymeniť za niekoľko minút alebo posúvať aj do strán a to počas testovania.

Merania sa vykonávajú automaticky, bez prítomnosti vodiča na testovacom vozidle. Vozidlom je konštrukcia podobná autu bez karosérie s namontovanými rôznymi snímačmi. Vozidlo je poháňané elektromagnetickým zariadením a ovládané robotom. 

Ročne sa na AIBA vykoná približne 100.000 testov. 

Test hlučnosti pneumatíky

hlučnosť pneumatiky

EU štítok na pneumatikách obsahuje aj údaj o hlučnosti pneumatík. Jedná sa o vonkajšiu hlučnosť a nie o hlučnosť v kabíne auta. To znamená, že ak jazdíte na aute, ktoré má lepšie odhlučnenú kabínu a podvozok, budete mať komfortnejší pocit z jazdy aj keď budete mať obuté hlučnejšie pneumatiky.

Vonkajšia hlučnosť pneumatík sa testuje pomocou mikrofónov, ktorú sú rozmiestnené v istej vzdialenosti od stredu vozovky  ( 7 – 7,5 metra ). Pri prechode vozidla pred mikrofónmi je motor vypnutí aby neskreslil výsledky merania. Samozrejme aj asfalt – povrch vozovky má svoje vlastnosti a dokáže pridať alebo ubrať na hlučnosti pri jazde. 

Tu platí, že čím menšie drážky, tým nižšia hlučnosť. Slicky by mali byť najtichšie ale za akú cenu! V dnešnej dobe sú už vozidlá kvalitne odhlučnené a preto si môžu vodiči vychutnať tichšiu jazdu ako voľakedy. A keď niekomu vadí zvuk valiacich sa pneumatík, môže si vždy dať hlasnejšie rádio :) .

Presvedčili sme sa, že výrobcovia pneumatík, míňajú nemalé peniaze na technológie a testovanie svojich pneumatík. Je to predsa len jediná súčiastka na aute, ktorá nás drží na vozovke. Sme si vedomí, že ceny pneumatík (hlavne pri väčších rozmeroch) sa v posledných rokoch výrazne navýšili. Nemusíte však kupovať len prémiové pneumatiky. Aj economy alebo budget kategória má svojich šampiónov a často viete zohnať kvalitnú pneumatiku za prijateľnú cenu.  

V prípade potreby Vám radi pomôžeme telefonicky alebo mailom. Spýtajte sa našich kolegov alebo vyberte si z našej ponuky na: link.

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December