Letné pneumatiky 235/55 R19 pre EV – test AutoBild

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 281

Ponuka elektrických áut už niekedy prevyšuje ponuku áut so spaľovacími motormi. Preto ani nie je prekvapením, že AutoBild vykonal samostatný test na letné pneumatiky v rozmere 235/55 R19, ktorý je bežný pri SUV vozidlách, ale v takých testovacích kategóriách, ktoré sú dôležité pre elektrické autá. 

Pneumatiky sa testovali na elektrickom vozidle Kia EV6 v kategóriách sucho (brzdenie, ovládateľnosť), mokro (brzdenie, ovládateľnosť, aquaplaning), valivý odpor, hlučnosť, kilometrový dojazd, hodnota vs nákup, abrazia, spotreba energie. 

Do testu boli zahrnuté pneumatiky prémiových značiek, strednej triedy aj budget (lacnej) triedy. Plnohodnotným testom prešla aj letná pneumatika vyrábaná špeciálne pre elektrické autá – Hankook iON SUV. 

Michelin do testov nasadil svoju osvedčenú pneumatiky Pilot Sport 4 SUV, ktorá je dodávaná aj pre vozidlá Tesla, hoci má v ponuke aj pneumatiku vyvinutú špeciálne pre EV – Michelin Pilot Sport EV. Aj keď táto pneumatika nebola testovaná, dovolili sme si zahrnúť do konečnej tabuľky aj ju – s výsledkami, ktoré dosiahla v iných testoch. Z tohto dôvodu sa treba na jej výsledky pozerať s rezervou.

V teste boli použité tieto letné pneumatiky:

Continental PremiumContact 7

Falken e. Ziex

Hankook iON evo SUV

Michelin Pilot Sport 4 SUV

GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6

GT Radial SportActive 2 EV

Bridgestone Potenza Sport

Goodride ZuperEco Z-107

V testoch najviac zavážila bezpečnosť, rovnako na suchej aj mokrej vozovke. V obidvoch prípadoch mali testy váhu 40% z celkových 100%. Testy na suchu zahŕňajú – brzdenie, ovládateľnosť, abrazia a hlučnosť. Testy na mokrej vozovke – brzdenie, ovládateľnosť, aquaplaning. Posledných 20% tvoria náklady – kilometrový dojazd, valivý odpor, spotreba energie, cena za najazdené km ( v tabuľkách ako HODNOTA ).

Najlepšie a najhoršie výsledky v teste:

najlepšie a najhoršie pneumatiky

Víťazom testu na základe bodov sa stal Michelin Pilot Sport 4. 

Tesne za ním sa umiestnili Continental PremiumContact 7 a Hankook iON SUV.

V prípade Hankook iON sme očakávali, že sa umiestni pred Michelin. Už aj preto lebo v minuloročnom teste, kde sa porovnával len Hankook iON a Michelin Sport 4 a 5, bol Hankook jednoznačným víťazom. Rozdiel je však v testovanom aute. Kým teraz sa testovalo na KIA EV6, minulý rok to bola Tesla.

Na štvrtom mieste sa umiestnil Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Prekvapením je siedme miesto Bridgestone Potenza Sport, pred ktorý sa dostal Falken e.Ziex a dokonca aj GT Radial SportActive 2 EV. Predpokladáme, že je to kvôli tomu, že Potenza Sport je naozaj športová pneumatika, čo odzrkadľuje aj jej rýchle opotrebenie. Na suchu nie je síce najlepšia ale na mokru vyhráva v ovládateľnosti a okruhu.

Na chvoste sa podľa očakávania pohybuje Goodride ZuperEco Z-107. V aquaplaningu pri zatáčaní síce prekvapil, ale to nestačí. Brzdná dráha je na suchu o 4m dlhšia a na mokru dokonca o 11m oproti najlepšej Continental !

AutoBild test pneumatiky 2024

Podľa výsledkov teste sa javí, že pneumatiky ktoré nie sú vyrábané špeciálne pre EV ale výrobca ich odporúča na EV, môžu byť rovnako dobré ak nie lepšie, ako špeciálne letné pneumatiky.

Na druhej strane je dôležité aby si všetci vodiči EV uvedomili, že riadia auto s odlišným pohonom a aj konštrukciou. Veľa vecí funguje na báze elektriny a je tam málo mechanických súčastí. Preto musí byť aj riadenie takéhoto vozidla odlišné. Určite treba používať pneumatiky, ktoré odporúča výrobca. 

Jazdecké schopnosti a návyky sú druhým dôležitým faktorom pri výbere pneumatík. Športový štýl pri spaľovacích motoroch rýchlejšie opotrebovával pneumatiky ale pri EV ich doslova ničí. Ak ste predtým najazdili 30.000km, teraz sa pripravte na 20.000km. Lepší valivý odpor a nové zmesi síce spomalia opotrebovanie ale dravý jazdecký štýl to rýchlo doženie.

Víťaz testu: Michelin Pilot Sport 4 

Michelin Pilot Sport 4

Síce starší model, ale osvedčení, preto bol aj použitý v teste. Je to športová pneumatika, ktorá poskytuje pôsobivý výkon na mokrom aj suchom povrchu. Má dynamické jazdné vlastnosti, presnú odozvu riadenia, krátku brzdnú dráhu a vysoký kilometrový výkon.

Mínusom však môže byť mierne zvýšený valivý odpor.

Druhé miesto: Continental PremiumContact 7 

Continental Premium Contact 7

PremiumContact 7 je víťazom mnohých testov. V tomto ukázal, že je rovnako vhodný aj pre EV. Ponúka vynikajúci kilometrový výkon a príkladnú udržateľnosť. Poskytuje najkratšiu brzdnú dráhu za mokra a na suchu, výbornú ovládateľnosť na suchu a príjemne tichú jazdu. Pneumatika sa tiež vyznačuje nízkym valivým odporom, zníženým opotrebením pneumatiky a minimálnou spotrebou elektrickej energie.

Mínus – nemáme čo vytknúť.

Tretie miesto: Hankook iON SUV 

Hankook Ventus iON

Nová letná pneumatika , špeciálne vyvinutá pre EV. Ponúka stabilnú a bezpečnú ovládateľnosť, krátku brzdnú dráhu za mokra aj na suchu, nízke emisie hluku, vynikajúci kilometrový výkon a dobrú celkovú hodnotu.

Mínus – nemáme čo vytknúť

Štvrté miesto: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 

GoodYear F1 Asymmetric 6

Športová pneumatika s dobrým výkonom na suchej aj mokrej vozovke. Má dobrú odolnosť voči aquaplaningu, krátku brzdnú dráhu a dobrú celkovú hodnotu.

Mínusom je mierne zvýšený valivý odpor.

Zdroj AutoBild, TyreReviews

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December