Snímanie a indikovanie tlaku v pneumatikách TPMS - 2. časť

Autor: Marek Jasaň Kategória: Články Dátum: Návštevy: 1309

V prvej časti článku o snímačoch TPMS sme Vám predstavili rôzne spôsoby merania tlaku. Aká je ale životnosť týchto snímačov?

Načo sú nám vlastne dobre snímače?

Z môjho pohľadu je to trosku luxus. Ale aj bezpečnosť.

Ak viete určiť, v ktorej pneumatike sa Vám stráca tlak a dokonca aký tam mate tlak, dokážete zachrániť pneumatiku pred zničením. Tu už však nastupuje zodpovednosť každého z nás a neignorovanie údajov na displeji. 

 

Čo ak zastavíte niekde a nejaká „dobra duša“ Vám spusti pneumatiku. Pripadne vám unika vzduch z pneumatiky ale pomaly. Ráno keď odchádzate už je tlak nízky ale ešte to necítite. 

 

Môže sa Vám napr. stáť, že ste si kúpili nove pneumatiky, a aj disky ale majú nejakú skrytu vadu a vzduch pomaly unika. Ráno pri odchode z domu je už pneumatika pod hustená ale Vy ignorujete blikanie kontrolky alebo udaj o tlaku v konkrétnej pneumatike.

Takúto pneumatiku samozrejme jazdou zničíte a aj kde dokážete že vzduch unikal kvôli vade na disku, pneumatiku Vám zadarmo nevymenia. Ako vodič musíte sledovať tlak v pneumatike a zastaviť kde Vám hlási systém v aute nejaký problém.

 

Takže z pohľadu bezpečnosti je priame snímanie tlaku oveľa lepšie. 

Z pohľadu výdavkov už menej. 

 

A teraz trochu o životnosti snímačov. 

Všetky snímače majú zabudovanú batériu, ktorá je nevymeniteľná a nedá sa ani nabíjať. Je to tak trochu prirodzene, keďže snímač sa nachádza v kolese a dávať do kolesa zariadenie, ktoré nie je pevne zaliate, ale ma oddeliteľne súčiastky je nemysliteľne. Pri tej odstredivej sile čo tam pôsobí a rôznych nerovnostiach po ktorých musí prejsť by sa takéto zariadenie veľmi rýchlo rozpadlo. 

 

Takže batéria

Každý výrobca Vám povie že batéria vydrží 4-5 rokov. To áno, s tým sa nedá súhlasiť. Ale za akých podmienok? 

Druhy udaj, ktorý sa však veľmi neuvádza je aký počet kilometrov vydrží snímač. 

A to už sa môže líšiť. Niekto udá 70.000km a niekto aj 150.000km.

Ak totiž používate auto každý deň, snímač stále vysiela. Ak zastanete, tak po chvíli prejde do sleep režimu.  To znamená, že čim viac kilometrov spravíte tým skôr sa batéria vybije. Čo je aj logické, keďže stále vysiela signál. Takže sa môže stáť že snímač budete musieť vymeniť už po najazdení 70.000km čo je napr.  u takého obchodného zástupcu bežný počet km za rok. 

 

Ďalšia súčiastka, ktorá sa na snímači TPMS opotrebuje je ventil. Tak ako u kolies bez snímačov, kde pri každej výmene pneumatík sa mení aj ventil, aj pri kolese so snímačom TPMS by sa mal ventil vymeniť.

Netreba výmenu ventilu podceňovať. Väčšina snímačov TPMS má kovový ventil a k disku je prišraubovaný maticou s tesnením. A to môže „dozrieť“, veď disk je vystavený vonkajším poveternostným podmienkam plus je často v pohybe. Takže určite si dajte skontrolovať pri výmene pneumatiky aj ventil snímača

časti ventilov

Ale napriek všetkému ak by som si mal vybrať, volím priame snímanie tlaku so snímačmi TPMS. Áno je to drahšie, ale povedzme si pravdu. Koľkí z nás si hneď overujú stav pneumatík, ak nám bliká kontrolka. A ak ešte ani neukazuje stav tlaku, tak ju len prebehneme okom a kde sa nám zdá v poriadku tak to neriešime. 

 

A ešte jedna dôležitá vec na záver.

Pri návšteve pneuservisu za účelom výmeny pneumatík, alebo opravy defektu, vždy oznámte či máte v kolesách aj snímače. Mohlo by sa totiž stať, že pri vyzúvaní pneumatiky Vám poškodia snímač. Samozrejme v takomto prípade Vám ho musia uhradiť, ale načo si komplikovať situáciu. Nemusia mať snímač skladom a to by znamenalo, že musíte opäť navštíviť servis. Čo je zase čas naviac.

Každý kvalitný servis už v dnešných časoch disponuje s diagnostikou určenou pre snímače TPMS. Ak si teda nie ste istý či máte v kolesách snímače, povedzte to prijímaciemu technikovi v pneuservise a oni Vám to zistia.

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December