Test ADAC 2021: letné pneumatiky 225/50 R17
V teste letných pneumatík nemeckého auto klubu ADAC bolo vyskúšaných 17 aktuálnych modelov pneumatík v rozmere 225/50 R17, ktoré používa mnoho motoristov na vozidlách strednej triedy ako od Audi A4 po VW Passat. Celkový výsledok je pozitívny, ale pneumatiky v niektorých disciplínach vykazovali veľké výkonnostné rozdiely - a jeden model úplne zlyhal.
Zhrnutie výsledkov testu:
- Na predných miestach sa umiestnili Falken, Continental, Kumho, Bridgestone
- Pri brzdení za mokra sú obrovské rozdiely
- Dobre sa darilo aj lacným pneumatikám
Ktorá pneumatika je najlepšia pre vozidlá strednej triedy?
Odpoveď Vám možno dá
test pneumatík ADAC,
ktorý testuje súčasné modely z hľadiska jazdných a bezpečnostných vlastností, ako aj aspektov komfortu a hospodárnosti. Tentokrát bol testovaný rozmer 225/50 R17 v rýchlostnej triede Y do 300 km/h.
Celkový výsledok: zo 17 testovaných modelov bol celkový výkon štyroch modelov hodnotený ako „dobrý“, dvanásť pneumatík boli „uspokojivé“ a jedna pneumatika ako „zlá“. V tabuľke nájdete celkové aj individuálne hodnotenie pneumatík, aby ste si mohli porovnať slabé a silné stránky jednotlivých modelov.
Spotreba paliva: Meranie sa vykonáva na oválnej dráhe
Špeciálne sa odporúčajú štyri modely. V prvom rade: Falken Azenis FK510, ktorý zaujme svojou vyváženosťou. Na mokrej a suchej vozovke ponúka špičkové hodnoty. V priamom porovnaní top skupiny však ukazuje o niečo vyššiu spotrebu paliva.
Continental PremiumContact 6 žiari nadpriemerným výkonom vo všetkých kritériách. Za sucha ponúka dobré bezpečnostné odozvy, za mokra treba zdôrazniť jeho precíznu manipuláciu.
Tretia umiestnená pneumatika Kumho Ecsta PS71 predvádzala ukážkový výkon pri teste aquaplaningu v pozdĺžnom aj priečnom smere, excelovala však aj vo všetkých ostatných mokrých disciplínach. Na suchu sa jej darilo najmä pri brzdení, kde dosahovala krátke brzdné dráhy. S ovládaním na suchu je to horšie, ale ani to nepokazilo jej celkové hodnotenie.
S Bridgestone Turanza T005 je to presne naopak: Jeho silné stránky spočívajú v krátkej brzdnej dráhe a precíznej manipulácii na suchu. V porovnaní s najlepším je opotrebenie o niečo vyššie.
Veľa vyhovujúcich pneumatík
Mokrá cesta: Brzdenie sa testuje vo „vyjazdený“ mokrých koľajach.
Riešením ako ušetriť je vybrať si pneumatiku zo stredu testovacieho poľa. Treba si poriadne pozrieť výsledky jednotlivých testov na pneumatike, keďže tieto pneumatiky nie sú tak vyvážené ako modely na predných miestach.
Zvyčajne majú slabiny, v niektorých z kategórií, veď aj to je dôvod prečo sú umiestnené v strede poľa. Ale pre tých vodičov, ktorí si vyberajú podľa konkrétnych bodov testu a poznajú svoj jazdecký štýl aj potreby, sa stred výsledkového poľa stáva určite zaujímavým.
Michelin Primacy 4 rozhodne nepatrí do lacnej kategórie, pri cene okolo 154 eur je najdrahšou pneumatikou v teste. Ale v konečnom dôsledku ušetríte, pretože na aute vydrží naozaj dlho: Pokiaľ ide o počet najazdených kilometrov, umiestnila sa na špičke testovacieho poľa a pri brzdení na suchej ceste naozaj exceluje. Jednoznačne však stráca body v aquaplaningu a pri manipulácii za mokra.
Túto skutočnosť mohol potvrdiť aj redaktor, ktorý sa zúčastnil testu, aj z vlastných skúseností:
„Na mojom Škoda Karoq-u mám z prvovýroby namontované jej predchodcu, Michelin Primacy 3 a viackrát som bol nemilo prekvapený na mokrej vozovke. Jazdní komfort je ale špičkový.“
Dunlop Sport Maxx RT2 a Nexen N Fera Sport majú podobný problém s mokrou cestou. Ale rovnako ako aj Michelin, na suchu bodujú obzvlášť dobre a manipulácii pri jazdia je veľmi presná.
V strede poľa, s lepším mokrým, ale horším suchým výsledkom, sa umiestnil lacný Esa+Tecar Spirit Pro (96 eur). Esa + Tecar , kto to je ? Toto je značka švajčiarskeho obchodu s automobilmi a motorovými vozidlami (ESA), ktorý si na objednávku necháva vyrábať letné a zimné pneumatiky od renomovaných výrobcov pneumatík. V skutočnosti si ich modely v posledných rokoch v testoch ADAC viedli celkom dobre, ale ich predaj nie je veľmi rozšírený.
Alternatíva: druhé značky
Vylepšené meracie zariadenie: testované Audi A4
Pneumatiky umiestnené v dolnej polovici testovacieho rebríčka sú zvyčajne druhými značkami prémiových výrobcov, ktorí nimi chcú bodovať aj u cenovo orientovaných zákazníkov: Semperit, Barum a Viking patria spoločnosti Continental, Kleber je dcérskou spoločnosťou Michelinu, Sava je produktom Goodyear a Laufenn je produkt spoločnosti Hankook.
S výnimkou Semperitu (stráca na suchu) vychádzajú všetky modely horšie kvôli slabšiemu výkonu na mokrej vozovke, ale napriek tomu sú celkovo uspokojivé.
Celkové hodnotenie modelu Pirelli Cinturato P7 je iba „uspokojivé“ - a to by nemalo uspokojiť drahého prémiového výrobcu. Taliani svoj úspešný model P7 s variantom C2 dôkladne prepracovali a v teste bodoval skvele na suchých cestách s najvyššou známkou 1,5. Za mokra ale nedokázal dosiahnuť lepšie hodnotenie so slabšími brzdnými a manipulačných hodnotami.
Porazený: Firestone Roadhawk
Graf brzdenia za mokra z rýchlosti 80km/h na 0km/h
Rozdiel takmer 10 metrov: brzdná dráha na mokrej vozovke
Ako posledný v našom teste sa umiestnil produkt Firestone Roadhawk, produkt spoločnosti Bridgestone. Jeho vlastnosti na suchej vozovke sú všeobecne uspokojivé, ale pri testovaní sa posádka ,vo vozidle s pneumatikami Firestone, cítila neisto pri vyšších teplotách.
Na vlhkej vozovke je však úroveň jej priľnavosti podpriemerná. Ak v zákrute zabrzdíte alebo akcelerujete, priľnavosť sa často úplne stratí.
V porovnaní s pneumatikami v testovacom poli je jeho manipulačný výkon slabý: Individuálne kritérium pre manipuláciu s mokrou cestou má vplyv na hlavné kritérium za mokra a nakoniec vedie k verdiktu ADAC - „nedostačujúce“.
Výrobca / Model | Cena v € | ADAC verdikt | Sucho (Podiel v teste 20%) | Mokro (Podiel v teste 40%) | Hluk / Komfort (Podiel v teste 10%) | Spotreba paliva (Podiel v teste 10%) | Opotrebovanie (Podiel v teste 20%) |
Falken Azenis FK510 | 118 | 2,1 | 1,9 | 2 | 2,8 | 2,4 | 2 |
Continental PremiumContact 6 | 148 | 2,2 | 2,1 | 2,1 | 3,1 | 1,8 | 2 |
Kumho Ecsta PS71 | 108 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 3,2 | 2,1 | 2 |
Bridgestone Turanza T005 | 138 | 2,5 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2,5 |
Michelin Primacy 4 | 154 | 2,7 | 1,5 | 2,7* | 3 | 2 | 1,5 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 141 | 2,8 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2 | 2,5 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 96 | 2,8 | 2,8* | 2,3 | 2,9 | 2,1 | 1,5 |
Nexen N Fera Sport | 110 | 2,8 | 1,9 | 2,8* | 2,8 | 2,4 | 2,5 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 140 | 2,8 | 1,5 | 2,8* | 2,9 | 2,2 | 2 |
Semperit Speed-Life 3 | 126 | 2,9 | 2,9* | 2 | 2,9 | 2,2 | 1,5 |
Kleber Dynaxer HP4 | 122 | 3,1 | 2,3 | 3,1* | 2,9 | 1,8 | 2,5 |
Sava Intensa UHP 2 | 100 | 3,1 | 2 | 3,1* | 2,6 | 2,1 | 2,5 |
Giti GitiPremium H1 | 122 | 3,3 | 1,8 | 3,3* | 3 | 2,1 | 2,5 |
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 90 | 3,3 | 2,5 | 3,3* | 2,9 | 2,2 | 2,5 |
Barum Bravuris 5HM | 103 | 3,4 | 3,4* | 3,4* | 3,5 | 1,8 | 2 |
Viking ProTech NewGen | 100 | 3,5 | 3,3 | 3,5 | 3 | 1,6 | 2 |
Firestone Roadhawk | 116 | 4,9 | 2,8 |