Opotrebovania a poškodenia pneumatiky - 1 časť
Používaním pneumatík sa môžu prejavovať aj rôzne vady na pneumatike. Niekedy je to zapríčinené zlým nastavením podvozku vozidla, niekedy tlakom, môže sa jednať o výrobnú vadu ale môže nastať aj pričinením vodiča. Opotrebovanie dezénu vzniká používaním pneumatiky, ale ak nie je pravidelné na celom dezéne, je nutná kontrola pneumatiky a diagnostikovanie príčiny nepravidelnosti opotrebovania.
Každá pneumatika má v dezéne (v drážke) umiestnené indikátory opotrebovania, na základe ktorých sa dá identifikovať kedy je pneumatika opotrebovaná natoľko, že je ju nutné vymeniť. V prípade letných pneumatík je minimálna hĺbka drážky 1,6 mm a v prípade zimných pneumatík sú to 4 mm.
Aké nepravidelné opotrebovania môžeme na pneumatikách pozorovať a čo je príčina ich vzniku:
Zjazdené hrany bočnice pneumatiky
S najväčšou pravdepodobnosťou ide o podhustené pneumatiky – to znamená, že sú nahustené na tlak, ktorý je menší ako je predpísané. V kontakte s cestou sú najmä okraje pneumatiky a tým pádom sú viac zjazdené. Vozidlo má veľmi zlú priľnavosť čo spôsobuje aj zlú ovládateľnosť auta. Ak je tlak v pneumatikách v poriadku príčinou môže byť zle nastavená geometria.
Zjazdený stred dezénu
V tomto prípade máme pneumatiku nahustenú viac ako je to predpísané. V kontakte s vozovkou je stred behúňa a preto sa silno a rýchlo opotrebováva a nemá správne jazdné vlastnosti. V extrémnych prípadoch môže dôjsť k narušeniu lamiel v konštrukcii pneumatiky a jej natrhnutiu.
Zjazdené jedno miesto na dezéne
Je viac než isté, že poškodenie nastalo prudkým brzdením alebo pri jazde šmykom. Ak sa jedná len minimálnu plochu, dá sa ešte pneumatika používať ale ak je poškodená plocha väčšia je nutné pneumatiku vymeniť.
Poškodenia na viacerých miestach pneumatiky
Tu už ide o vážnejší problém, ktorý je zapríčinení vadou niektorej zo súčiastok podvozku. Môže ísť o zle nastavenú geometriu ale aj o poškodený guľový čap alebo tlmiče. V každom prípade je nutné vyhľadať odborný autoservis a odstrániť závadu a vymeniť pneumatiky.
Zjazdená jedna strana pneumatiky
Ak je na pneumatike zjazdená jedna strana, či už vonkajšia alebo vnútorná, ide o zle nastavené geometriu alebo zle vyváženú pneumatiku. Urýchlene navštívte pneuservis, ktorý po diagnostike odstráni závadu.
Zjazdené / opotrebované druhé rebro na dezéne
Tento typ opotrebovania sa prejavuje bežne pri radiálnych pneumatikách. Považuje sa to za minimálne poškodenie, ak je to na , v poradí, druhých rebrách na dezéne pneumatiky. Ak sa Vám však zdá stupeň opotrebovania závažnejší, je potrebné vyhľadať servis. Najmä ak sme práve zmenili rozmer pneumatík, pretože sme mohli pneumatiku predimenzovať.