História pneumatík používaných vo Formule 1 F1

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 272

Pneumatiky stále boli jednou z najdôležitejších strategických prvkov v histórii Formula 1. Správny výber pneumatík, niekedy znamenal víťazstvo aj pre tím, ktorý na začiatku nebol favorizovaný. Výkon auta je priamo úmerný použitému typu a zloženiu pneumatík a samozrejme správnym  nastavením auta, ktoré vedie k menšiemu opotrebovaniu pneumatík. Formula  je medzi nami už 70 rokov a za ten čas prešli pneumatiky výraznými a zásadnými zmenami. A tak ako pri rôznych súčiastkach a inováciách na aute Formula 1, tak aj pri pneumatikách platí, že veľa zmien sa prenesie zo športu na bežné použitie na osobných vozidlách.

História

V začiatkoch sa používali drážkované pneumatiky. Ani povrch vozoviek nebol ideálny a aj tímy a výrobcovia potrebovali čas aby si uvedomili, že na suchom povrchu držia pneumatiky bez dezénu tzv. sliky oveľa lepšie. Drážkované pneumatiky sa nasadzovali v pretekoch od roku 1950 až do začiatku 70. rokov. Sliky sa vo Formula 1 udržali veľmi dlho. Až do roku 1998. Rýchlosť áut rástla kvôli vývoju od sezóny k sezóne.

Preto sa Formula 1 zbavila slikov a opäť bolo povinnosťou nasadiť drážkované pneumatiky. Takto chceli obmedziť rýchlosť áut a to hlavne v zákrutách. Tieto drážkované pneumatiky mali v predných pneumatikách tri rovnobežné drážky a v zadných pneumatikách štyri rovnobežné drážky.

Tieto pozdĺžne drážky musia byť hlboké najmenej 2,5 mm a od seba vzdialené 50 mm. V dôsledku toho čelili výrobcovia pneumatík a tímy novým výzvam.

Výrobcovia

Pre Formula 1 vyrábalo pneumatiky niekoľko výrobcov. Formula 1 začala svoje prvé Veľké ceny v roku 1950 a od tohto roku až do  roku 1960 bolo hneď 6 až 6 rôznych dodávateľov pneumatík. Okrem značiek, ktoré poznáme aj dnes sa objavili aj dvaja menej známi výrobcovia – Britský AVON a Belgický ENGLEBERT.  Ďalší boli -  Pirelli, Firestone, Dunlop a Continental. Začiatkom kraľovali traja výrobcovia Pirelli, Dunlopom a belgický Englebert, ktorí dominovali až do roku 1958.

Neskôr, v roku 1952 a aj to len na jednu sezónu, vstúpil do F1 aj Firestone . Ďalší boli Continental a britský AVON , od roku 1954. Ich pôsobenie však nebolo dlhé a do roku 1959 postupne vypadávali z kolotoča Formula 1.

pneumatiky Avon           staré pneumatiky F1

V rokoch 1959 až do roku 1965 bol hlavným dodávateľom pneumatík pre Formula 1 výrobca Dunlop. Okrem neho ešte dodávali pneumatiky v týchto rokoch aj Goodyear a Firestone. Ale v rokoch 1961 až 1963 bol Dunlop jediným dodávateľom pre tímy F1. V roku 1971 však Dunlop opustil F1. Od roku 1964 nastúpil do F1 aj výrobca Goodyear a ostal v tomto športe až do roku 1998. Samozrejme to už pôsobili v F1 aj iní dodávatelia pneumatík.  

Ďalším významným dodávateľom pneumatík bol Bridgestone, ktorý odštartoval svoje pôsobenie v roku 1998. Ešte skôr ako Bridgestone skúšal šťastie v F1 aj Michelin. A to už od roku 1981 až do roku 1985. Michelin sa pokúsil o come-back v roku 2001 ale v roku 2006 ukončil opäť svoje pôsobenie a to hlavne kvôli kontroverznej Veľkej cene USA v roku 2005. A tak mohol Bridgestone pôsobiť sám v F1 až do roku 2010. Od roku 2011 ho vystriedal taliansky výrobca pneumatík Pirelli a ten dodáva pneumatiky do kolotoča F1 aj v súčasnosti.

Veľká cena USA 2005

pneumatiky Formula 1

Vráťme sa trochu k Veľkej cene USA v roku 2005, kvôli ktorej nakoniec Michelin ukončil spoluprácu s Formula 1.

Počas tréningu v júni 2005 na Veľkej cene USA v Indiapolis, havaroval Ralf Schumacher na Toyote v zákrute č.13. Všetko napovedalo tomu, že išlo o technický problém s pneumatikami. Keďže sa jedná o rýchlu zákrutu, v ktorej pôsobí oveľa väčší tlak na pneumatiky ako v bežných zákrutách, pravdepodobne sa pneumatiky správali úplne inak ako v zákrutách klasických okruhov F1.

Michelin reagoval do 24 hodín a vyhodnotil , že pneumatiky určené na Veľkú cenu USA 2005 nie sú vhodné na tento okruh. Navrhol, že dodá nové pneumatiky, priamo z ústredia Michelin v Clermont-Ferrnd. Tie sa však ukázali rovnako nespoľahlivé. FIA sa síce snažil vymyslieť spôsob ako obmedziť rýchlosť v zákrute č.13 ale keďže do nej nemohli umiestniť ani spomaľovač - šikanu, ani nariadiť pilotom aby v nej spomalili, veď Bridgestone s tým problém nemal a nevidel dôvod aby tímy s jeho pneumatikami spomaľovali, stalo sa to čo nikto nečakal. Tímy, ktorým Michelin dodával pneumatiky -  BAR, McLaren, Red Bull, Renault, Toyota, Sauber a Williams sa rozhodli neštartovať na Veľkej cene USA.

A tak štartovali len tímy s pneumatikami Bridgestone - Ferrari, Jordan a Minardi. A určite nikoho neprekvapí, že preteky vyhralo Ferrari a jazdec Michael Schumacher.

„Zelené pneumatiky“

pneumatiky Bridgestone Formula 1

Spoločnosť Bridgestone v spolupráci s FIA propagovala kampaň „MAKE CARS GREEN“ na Veľkej cene Japonska v roku 2008.  Cieľom tejto kampane bolo znížiť vplyv motorizmu na životné prostredie prostredníctvom vzdelávania vodičov o ekologickejšom a palivovo efektívnejšom správaní vodičov.

Vozidlá Formuly 1 boli obuté pneumatikami „MAKE CARS ZELENÉ PNEUMATIKY“, ktoré mali drážky zelenej farby. Keďže Veľká cena Japonska vyžadovala dve zmesi pneumatík , tak stredná zmes mala všetky drážky zelené a mäkka zmes mala jednu z drážok bielu. Od roku 2009 však nastúpili sliky a preto nebolo možné farbiť drážky. Preto sa Bridgestone rozhodol označiť zelenou farbou bočnice pneumatík a tak pokračovať v kampani „MAKE CARS GREEN“.

 

Zmesi pneumatík pre Formula 1 F1 od Pirelli

zmesi pneumatík Pirelli

Rok 2018

Pirelli v roku 2018 pripravilo až 7 rôznych zmesí pneumatík pre tímy Formula 1.  Do týchto sa nepočítajú pneumatiky do mokra.

Hypersoft – ružová bočnica – najrýchlejšie pneumatiky, najväčšie opotrebovanie

Ultrasoft – fialová bočnica

Supersoft – červená bočnica

Soft – žltá bočnica

Medium – biela bočnica

Hard – svetlo modrá bočnica

SuperHard – oranžová bočnica, najpomalšie pneumatiky, najmenšie opotrebovanie

Intermedial – zelená bočnica. Drážkované pneumatiky pre ľahký dážď, vlhký povrch vozovky.

Wet – modrá bočnica. Hlboké drážkovanie pre veľký dážď, stojatú vodu na vozovke.

Rok 2020

Na rok 2020 Pirelli prichystalo 5 rôznych zmesí pneumatík, ale na každú Veľkú cenu nominuje len 3 zmesi. Pre jednoduchosť sa budú používať už len označenia – mäkka, stredná, tvrdá a budú tiež len tri farebné značenia bočníc.

Najmäkšia pneumatika – červená bočnica

Stredná pneumatika – žltá bočnica

Tvrdá pneumatika – biela bočnica

Pri testovaní však môžu tímy používať všetkých päť rôznych zmesí.

Označenie:

C1 – biela logo, bez farebnej bočnice

C2 – biela bočnica

C3 – žltá bočnica

C4 – červená bočnica

C5 – červené logo, bez farebnej bočnice

Rozmer pneumatík pre monoposty F1 je daná od roku 2017 a platí do roku 2021 - 305/670-R13 (vpredu) a 405/670-R13 (vzadu).

Pirelli pneumatiky Formula 1

top pneumatiky Formula 1

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December