čo ste o pneumatikách možno nevedeli....

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 323

Každý vodič vie, že načo sa používajú pneumatiky. Ale koľko viete o výrobe pneumatík ? Áno, pneumatiky sú súčasťou vozidla a treba ich pravidelne meniť ale je veľa zaujímavých faktov, ktoré o pneumatikách ľudia nevedia. Týmto článkom Vás chceme trochu pobaviť a preto sme pre Vás pripravili niekoľko zábavných faktov o pneumatikách.

Vedeli ste , že ....?

  • V istej dobe používali na autách tzv. „požiarnické kolesá“. Pri týchto kolesách boli pneumatiky doslova našrobované na disky. Predstavte si výmenu takýchto pneumatík v dnešnej dobe, aké by to bolo zdĺhavé keby výrobcovia ostali pri tomto systéme.

  • Moderné pneumatiky sú čierne a vodiči sa môžu „pohrať“ s farbou diskov, najmä hliníkových. V začiatkoch výroby však boli pneumatiky biele. Výrobcovia pridávali, aby sa javili lepšie a silnejšie, do zmesi oxid zinočnatý. Takto však pneumatiky nabrali svetlú farbu a boli biele.

  • V druhom desaťročí 21. storočia, poverili výrobcovia svoje výskumné oddelenia, aby našli spôsob ako predĺžiť opotrebovanie a životnosť pneumatík. A spôsob sa našiel – do zmesi začali pridávať sadzu, ktorá bola vedľajším produktom ropného priemyslu. Práve táto zložka predĺžila životnosť pneumatík. Vedľajším účinkom však bola čierna farba pneumatiky, ktorá sa zachovala do dnes.

  • Viete kto stál za prvým predajom sadze do pneumatikárskej výrobu ? Bol to Binney & Smith, ktorý sa stal slávnym vďaka Crayola Crayons (pastelky) a prvý predaj sadze prebehol medzi nimi a výrobcom pneumatík BGGoodrich.

  • Počuli ste už o o firme Vogue Tire and Rubber , ktorá už viac ako 100 rokov vyrába pneumatiky ? Slávne pneumatiky Vogue Tire – luxusné a vysokoprémiové pneumatiky – vyrába práve Vogue Tire and Rubber. Boli to práve oni, kto zaviedol pneumatiky s bielou bočnicou, aj keď musíme poznamenať, že to bola náhoda. Do zmesi primiešali oxid zinočnatý, čím zosvetlili gumu a potom nalepili pás na bočnicu pneumatiky, čím vznikla v roku 1914 pneumatika s bielou bočnicou.

  • Pôvodne sa biela bočnica nachádzala na oboch stranách pneumatiky. Keďže v tej dobe sa autá vyrábali s otvorenými blatníkmi. Takto boli pneumatiky viditeľné z oboch strán aj počas jazdenia.

  • Pneumatiky s bielou bočnicou sa vyrábajú dodnes v rovnakom dizajne, alebo moderne upravenom na základe požiadaviek zákazníkov. Biela bočnica sa prekryje čiernou farbou a na požadovaných miestach sa čierna guma vyreže, čím sa získa taký dizajn ako sa požaduje.

  • V roku 1961 prišiel Goodyear s futuristickým nápadom. Rozhodol sa vyrobiť svietiace pneumatiky. Išlo o výstrel naslepo a nikto nevedel predpovedať akú to bude mať odozvu. Pneumatiky boli vyrobené z transparentnej gumy a na diskoch boli osadené žiarovky. Dokonca sa dala meniť aj intenzita osvetlenia. Bohužiaľ kvôli viacerým technickým problém sa takéto pneumatiky neosvedčili.

  • Niektorí vodiči si obľúbili RunFlat pneumatiky, keďže umožňujú jazdu aj s defektom do najbližšieho pneuservisu. Tieto pneumatiky majú aj svoju negatívnu stránku, keďže bočnica je podstatne hrubšia ako u štandardných pneumatík. No aj napriek tomu ich automobilka BMW dáva na každé svoje vyrobené auto.

  • Ročne sa likviduje približne 300 mil. kusov pneumatík. Ich znovu využitie ma viacero spôsobov. Môžu sa roztaviť a guma sa použije sa do asfaltu alebo sa dokonca využije k výrobe nových pneumatík. Ak máte doma staré pneumatiky, môžete si ich napr. farebne namaľovať a použiť ako dekoráciu v záhradke.  

  • Pri predaji nových áut už nie je vo výbave rezerva. Výrobcovia áut chcú ušetriť na váhe a preto je vo výbave len opravná sada a sprej na lepenie.

  • Všetci majú radi Mini Cooper, lebo je pekný a elegantný. Štandardne sa auto kupuje s rozmerom 195 alebo 205 mm. Ale Mini Cooper dodáva aj napriek rozmerom auta, pneumatiky 225 mm na 18 palcových diskoch.

  • Aj raketoplány disponujú pneumatikami a diskami. Majú priemerne 18 kolies, ale odlišujú sa svojími vlastnosťami. Napr. Space Shuttle má kolesá na záťaž až 140.000 libier pri rýchlosti 260 km/h.

  • Aj Michelin experimentuje a inovuje na svojich produktoch. Prišiel s pneumatikami „Tweel“ čo sú pneumatiky bez duše a bočníc. Majú vlastne len obvodový behúň, ktorý je s diskom spojený lamelami. Nakoniec nenašiel tento koncept široké využitie. Ale predsa len sa používa – na štvorkolkách. Cena je však podstatne vyššia.

  • Zoznam rôznych výrobcov pneumatík je naozaj dlhý. Patria sem značky ako Michelin, Goodyear, Nokian, ContinentalPirelli atď.. Ale možno ste nevedeli, že jeden z najväčších výrobcov je v Dánsku. A je ním firma LEGO. Áno tá čo vyrába aj Lego pre naše deti. Spoločnosť bola založená v roku 1932 a o tridsať rokov neskôr začala aj s výrobou pneumatík. V roku 2011 ich kapacita dosiahla 318 mil. vyrobených pneumatík.

  • Na začiatku výroby pneumatík boli zavedené dve značky na rozlíšenie rýchlostného indexu. Ako prvá bola značka „Z“ pre rýchlosť 149 km / h +. Neskôr sa zaviedla aj značka „Y“. Dnes už máme značiek podstatne viac a označujú širokú škálu rýchlostných indexov.

  • Najväčšia pneumatika na svete sa nachádza v Allen Parku, v štáte Michigan v USA. Je vysoká približne 800 stôp a váži 12 ton. Predstavili ju v roku 1965 na svetovej výstave pod názvom Ferris koleso ale neskôr ju presunuli do Allen Parku.

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December