čo ste o pneumatikách možno nevedeli....
Každý vodič vie, že načo sa používajú pneumatiky. Ale koľko viete o výrobe pneumatík ? Áno, pneumatiky sú súčasťou vozidla a treba ich pravidelne meniť ale je veľa zaujímavých faktov, ktoré o pneumatikách ľudia nevedia. Týmto článkom Vás chceme trochu pobaviť a preto sme pre Vás pripravili niekoľko zábavných faktov o pneumatikách.
Vedeli ste , že ....?
- V istej dobe používali na autách tzv. „požiarnické kolesá“. Pri týchto kolesách boli pneumatiky doslova našrobované na disky. Predstavte si výmenu takýchto pneumatík v dnešnej dobe, aké by to bolo zdĺhavé keby výrobcovia ostali pri tomto systéme.
- Moderné pneumatiky sú čierne a vodiči sa môžu „pohrať“ s farbou diskov, najmä hliníkových. V začiatkoch výroby však boli pneumatiky biele. Výrobcovia pridávali, aby sa javili lepšie a silnejšie, do zmesi oxid zinočnatý. Takto však pneumatiky nabrali svetlú farbu a boli biele.
- V druhom desaťročí 21. storočia, poverili výrobcovia svoje výskumné oddelenia, aby našli spôsob ako predĺžiť opotrebovanie a životnosť pneumatík. A spôsob sa našiel – do zmesi začali pridávať sadzu, ktorá bola vedľajším produktom ropného priemyslu. Práve táto zložka predĺžila životnosť pneumatík. Vedľajším účinkom však bola čierna farba pneumatiky, ktorá sa zachovala do dnes.
- Viete kto stál za prvým predajom sadze do pneumatikárskej výrobu ? Bol to Binney & Smith, ktorý sa stal slávnym vďaka Crayola Crayons (pastelky) a prvý predaj sadze prebehol medzi nimi a výrobcom pneumatík BGGoodrich.
- Počuli ste už o o firme Vogue Tire and Rubber , ktorá už viac ako 100 rokov vyrába pneumatiky ? Slávne pneumatiky Vogue Tire – luxusné a vysokoprémiové pneumatiky – vyrába práve Vogue Tire and Rubber. Boli to práve oni, kto zaviedol pneumatiky s bielou bočnicou, aj keď musíme poznamenať, že to bola náhoda. Do zmesi primiešali oxid zinočnatý, čím zosvetlili gumu a potom nalepili pás na bočnicu pneumatiky, čím vznikla v roku 1914 pneumatika s bielou bočnicou.
- Pôvodne sa biela bočnica nachádzala na oboch stranách pneumatiky. Keďže v tej dobe sa autá vyrábali s otvorenými blatníkmi. Takto boli pneumatiky viditeľné z oboch strán aj počas jazdenia.
- Pneumatiky s bielou bočnicou sa vyrábajú dodnes v rovnakom dizajne, alebo moderne upravenom na základe požiadaviek zákazníkov. Biela bočnica sa prekryje čiernou farbou a na požadovaných miestach sa čierna guma vyreže, čím sa získa taký dizajn ako sa požaduje.
- V roku 1961 prišiel Goodyear s futuristickým nápadom. Rozhodol sa vyrobiť svietiace pneumatiky. Išlo o výstrel naslepo a nikto nevedel predpovedať akú to bude mať odozvu. Pneumatiky boli vyrobené z transparentnej gumy a na diskoch boli osadené žiarovky. Dokonca sa dala meniť aj intenzita osvetlenia. Bohužiaľ kvôli viacerým technickým problém sa takéto pneumatiky neosvedčili.
- Niektorí vodiči si obľúbili RunFlat pneumatiky, keďže umožňujú jazdu aj s defektom do najbližšieho pneuservisu. Tieto pneumatiky majú aj svoju negatívnu stránku, keďže bočnica je podstatne hrubšia ako u štandardných pneumatík. No aj napriek tomu ich automobilka BMW dáva na každé svoje vyrobené auto.
- Ročne sa likviduje približne 300 mil. kusov pneumatík. Ich znovu využitie ma viacero spôsobov. Môžu sa roztaviť a guma sa použije sa do asfaltu alebo sa dokonca využije k výrobe nových pneumatík. Ak máte doma staré pneumatiky, môžete si ich napr. farebne namaľovať a použiť ako dekoráciu v záhradke.
- Pri predaji nových áut už nie je vo výbave rezerva. Výrobcovia áut chcú ušetriť na váhe a preto je vo výbave len opravná sada a sprej na lepenie.
- Všetci majú radi Mini Cooper, lebo je pekný a elegantný. Štandardne sa auto kupuje s rozmerom 195 alebo 205 mm. Ale Mini Cooper dodáva aj napriek rozmerom auta, pneumatiky 225 mm na 18 palcových diskoch.
- Aj raketoplány disponujú pneumatikami a diskami. Majú priemerne 18 kolies, ale odlišujú sa svojími vlastnosťami. Napr. Space Shuttle má kolesá na záťaž až 140.000 libier pri rýchlosti 260 km/h.
- Aj Michelin experimentuje a inovuje na svojich produktoch. Prišiel s pneumatikami „Tweel“ čo sú pneumatiky bez duše a bočníc. Majú vlastne len obvodový behúň, ktorý je s diskom spojený lamelami. Nakoniec nenašiel tento koncept široké využitie. Ale predsa len sa používa – na štvorkolkách. Cena je však podstatne vyššia.
- Zoznam rôznych výrobcov pneumatík je naozaj dlhý. Patria sem značky ako Michelin, Goodyear, Nokian, Continental, Pirelli atď.. Ale možno ste nevedeli, že jeden z najväčších výrobcov je v Dánsku. A je ním firma LEGO. Áno tá čo vyrába aj Lego pre naše deti. Spoločnosť bola založená v roku 1932 a o tridsať rokov neskôr začala aj s výrobou pneumatík. V roku 2011 ich kapacita dosiahla 318 mil. vyrobených pneumatík.
- Na začiatku výroby pneumatík boli zavedené dve značky na rozlíšenie rýchlostného indexu. Ako prvá bola značka „Z“ pre rýchlosť 149 km / h +. Neskôr sa zaviedla aj značka „Y“. Dnes už máme značiek podstatne viac a označujú širokú škálu rýchlostných indexov.
- Najväčšia pneumatika na svete sa nachádza v Allen Parku, v štáte Michigan v USA. Je vysoká približne 800 stôp a váži 12 ton. Predstavili ju v roku 1965 na svetovej výstave pod názvom Ferris koleso ale neskôr ju presunuli do Allen Parku.