Celoročné pneumatiky – sú vhodné na celý rok alebo nie?

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 4178

Majitelia áut sa vždy delili na rôzne skupiny. Niekto preferuje benzín niekto diesel. SUV alebo limuzína, predný náhon alebo zadný. Kto má pravdu ? No všetci, záleží len na podmienkach kde sa auto používa. Podobne je to aj s celoročnými pneumatikami. 

Na čo je to dobré, keď je to dobré na všetko ?

Niekedy boli celoročné pneumatiky považované za najlepšiu alternatívu pre auto. Posledné desaťročia sa však dostali do pozadia a boli sme tlačení do používania letných alebo zimných pneumatík. 

Podľa nás je stále najlepšie riešenie používať sezónne pneumatiky. Technológia však postúpila a môžeme konštatovať, že dnes už sú dostupné celoročné pneumatiky, ktoré môžete taktiež bezpečne používať. Nie však v každom prípade!

Pozrime sa na test pneumatík nemeckého Autoklubu , známeho ako ADAC, ktorý si posvietil na celoročné pneumatiky vo veľkom teste, keďže v roku 2019, tvorili práve celoročné pneumatiky až 20% v celkovom obrate predaných pneumatík za rok.

zimné pneumatiky označenie

Keďže výrobcovia chcú dosiahnuť to aby sa celoročné pneumatiky mohli využívať naozaj čo najviac, museli urobiť kompromisy a do jednej pneumatiky spojiť vlastnosti letnej aj zimnej pneumatiky. Dezén celoročnej pneumatiky je kompromisom medzi letnou a zimnou pneumatikou ako aj zloženie materiálu. Nemôžeme síce očakávať, že bude mať vlastnosti kvalitnej letnej alebo zimnej pneumatiky, ale môže sa stať, že bude mať lepšie vlastnosti ako pneumatiky neznámych lacných značiek.

Je však dôležité aby pneumatika obsahovala na bočnici symbol M+S alebo alpský zimný symbol. S takouto pneumatikou môžete jazdiť aj v zimnom období. Samozrejme, pred odchodom do inej krajiny si stále preštudujte príslušné zákony aby vaše pneumatiky spĺňali čo majú.

Pre koho sú teda vhodné celoročné pneumatiky?

Na to aby ste boli kľudný pri jazde s celoročnými pneumatikami, musíme poznať silné a slabé stránky vybranej pneumatiky, ako aj naše vlastné jazdné návyky. ADAC odporúča ich používanie najmä v miernom pásme, čo môžeme pochopiť aj tak, že sa dá použiť vo viacerých krajinách Európy. Keď sa pozrieme späť napríklad na niekoľko posledných zím u nás, zistíme, že cesty boli pokryté snehom len niekoľko dní. Samozrejme veľmi sa to líši aj od okresov. V južnejších sa sneh skoro vždy premení na vodu, hrozí však poľadovica.  

Môžu byť ideálnym riešením pre tých, ktorí potrebujú pneumatiky pre druhé alebo dokonca tretie auto, na používanie v meste, na krátke trate. Prípadne si môžu dovoliť nejazdiť s autom aj nastane kalamitná situácia a auto ostane odparkované niekoľko dní, prípadne týždňov. 

Použitím kvalitných celoročných pneumatík môžete ušetriť čas, peniaze a možno aj energiu, pretože nemusíte mať dve súpravy a každú jeseň a na jar ich meniť. Pneumatiky nezaberajú miesto ani v garáži. Na druhej strane, ak budeme po celý rok používať rovnaké pneumatiky, rýchlejšie najazdíme kilometre, takže sa opotrebujú skôr, ako keby sme striedali dve sady.

Medzi sezónnymi a celoročnými pneumatikami samozrejme môžu byť veľké rozdiely. Preto môže byť test pneumatík veľkým pomocníkom pri ich výbere.

Ako prebiehal ADAC test celoročných pneumatík?

Aj keď čoraz viac výrobcov ponúka takéto pneumatiky, ponuka je stále užšia ako ponuka letných alebo zimných pneumatík. Pre tohtoročný test vybrali odborníci ADAC sedem rôznych vzorov(dezénov), pre rozmer 235/55 R17 na osobné vozidlá, SUV a dodávky. Vybrané pneumatiky boli zakúpené od rôznych predajcov „z ulice“ , aby sa vylúčila možnosť špeciálne upravených pneumatík na testovanie.

Nové pneumatiky najprv prešli procesom opotrebovania. To znamená, že sa s nimi najazdilo niekoľko stoviek kilometrov aby sa z povrchu pneumatiky uvoľnil tzv. „povlak z formy“ . Pre nás bežných užívateľov je tiež dôležité vedieť, že pneumatika získa svoje optimálne vlastnosti až po zjazdení tohto povlaku, čo znamená , že úplne nové pneumatiky ešte nepodávajú svoj najlepší výkon pri prvých najazdených kilometroch.  

Pretože ide o pneumatiky pre štyri sezóny, niektoré testy sa museli robiť v zime, iné v lete. Ako sme si už zvykli, práce prebiehali na niekoľkých rôznych miestach a medzi sledované vlastnosti patrili suchá a mokrá jazda, ako aj priľnavosť na zasneženej a zľadovatenej ploche, opotrebenie, hluk a spotreba.

Čiastkové výsledky boli rozdelené takto:

- priľnavosť k suchému asfaltu: 15%

- priľnavosť k mokrému asfaltu: 30%

- priľnavosť na snehu: 20%

- priľnavosť pri námraze: 10%

- hlučnosť: 5%

- spotreba: 10%

- opotrebenie: 10%

Hodnotenie sa riadi nemeckým systémom, to znamená , že nižšia hodnota sa považuje za lepšiu. Avšak stupnica 1 - 5 bola rozšírená tak, aby najlepší hodnota bola 0,5 a najhoršia 5,5 .

Pozrime sa na víťazov!

Výsledky si každý vyhodnotí podľa toho kde používa a za akých podmienok svoje vozidlo. Prvou vlastnosťou je priľnavosť meraná na suchom asfalte. Samozrejme sa jedná aj o viaczložkový test, ktorý obsahuje úlohu obchádzania prekážky , handling a mnoho ďalších testov. Nemci však vyzdvihli najdôležitejšiu vlastnosť ako ukazovateľ a tou je – brzdná dráha.  Na porovnanie bola pri teste použitá kvalitná letná pneumatika (bez uvedenia názvu výrobcu) a táto pneumatika aj v teste zvíťazila. Pred najlepšou celoročnou pneumatikou Michelin mala kratšiu brzdnú dráhu o šesť a pol metra. U Uniroyalu sa brzdná dráha zvýšila o 14,6 metra, čo je už obrovský rozdiel.

Brzdná dráha za sucha zo 100km/h na 0km/h

brzdná dráha pneumatík

Na mokrom asfalte však bola výhoda letných pneumatík úplne preč: celoroční pneumatiky Bridgestone a Goodyear nad ňou zvíťazili a ostatné boli tiež blízko. Aj Uniroyal, ktorý pohorel na suchej vozovke sa dostal do vzdialenosti jedného metra.

Brzdná dráha za mokra z 80km/h na 0km/h

Brdzná dráha pneumatík za mokra

Pri zimných testoch bola samozrejme porovnávaná kvalitná zimná pneumatika. Na zasneženej vozovke nemala zimná pneumatika konkurenciu, hoci najbližšie sa k nej dostali pneumatiky Nokian, presnejšie do metra a pol. Pri ostatných celoročných pneumatikách bol  však rozdiel dosť značný.

Brzdná dráha na snehu z 50km/h na 0km/h

Brdzná dráha pneumatík na snehu

Potom prišiel na rad ľad. Na takúto vozovku sa nedá pripraviť, často sa hovorí, že na ľade nie je dobrá žiadna pneumatika a najlepšie je vyhnúť sa ľadu. Brzdné dráhy sa však dajú porovnať a ako môžete vidieť zimná pneumatika jednoznačne zvíťazila. Celoročné pneumatiky ju nasledujú s 5 metrovým rozdielom a viac.

Brzdná dráha na ľade z 30km/h na 0km/h

brdzná dráha pneumatík na ľade

Z uvedeného vyplýva, že dobrú letnú pneumatiku v lete alebo dobrú zimnú v zime nemožno nahradiť  takzvanými univerzálnymi pneumatikami. Zároveň však môžeme tiež povedať, že niekedy sú schopné sa k nim priblížiť, teda môžu dokonca poraziť v niektorej testovanej kategórii. Ale tu musíme upozorniť, že vôbec nie je jedno ak v premávke zastavíte o 3-4 metre skôr alebo neskôr !

Pretože chceme používať celoročnú pneumatiku v zime aj v lete, najdôležitejšou vecou je rovnováha, a tá je podľa testu ADAC trochu znepokojujúca. Michelin, ktorý sa považuje za najlepší na suchu, neiskril na mokrej vozovke, snehu alebo ľade, zatiaľ čo víťaz na zasneženom povrchu, pneumatika Nokian, dominovala aj na mokrom asfalte. Medzitým Continental nijako nepreukázal vynikajúce výsledky, napriek tomu zvíťazil v celkovom súčte o vlások. A to zatiaľ hovoríme len o brzdnej dráhe. 

Nasledujúca tabuľka zobrazuje celkový výsledok, ale práve kvôli tomu, čo už bolo popísané, stojí za to zaobchádzať s informáciami triezvo a treba si pozrieť všetky body testov. Je dôležité vedieť, že ak pneumatika pohorí na niektorom z bodov testu, prejaví sa to na celkovom hodnotení ( taká je vlastnosť ADAC testov), čo však nemusí znamenať , že pre nás nie je vhodná. Záleží vždy na jej používaní. 

ADAC test celoročných pneumatík

Zhrnutie

Dnes už môžete kúpiť naozaj kvalitné celoročné pneumatiky. Ide skutočne o dobrú alternatívu ale zároveň je dôležité vyberať si pneumatiky podľa našich vlastných zvykov. Ak veľa cestujeme v zime aj v lete je stále lepšie voliť alternatívu sezónnych pneumatík!

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December