Označenie a rozmery pneumatík - sprievodca vo vybraní správnej pneumatiky
Sprievodca v označení pneumatík
Pri výbere pneumatiky nášho auta sa môžeme stretnúť s niekoľkými ťažkosťami - napríklad budeme stretávať rôzne zvláštne označenia. Okrem indexu rýchlosti a veľkosti pneumatík musíme dešifrovať mnoho čísel a písmen. Význam čísel a písmen na pneumatikách vysvetlíme v našom aktuálnom článku.
H2: Základné označenie pneumatík
Základné označenie pneumatík nájdeme na boku kolesa, zväčša vo veľmi podobnej forme. Pozrime sa na jedno z najčastejšie používaných označení pneumatík:
195/65R15 91T
Jednotlivé čísla a písmenká majú nasledujúci význam:
195 - šírka pneumatiky (v milimetroch)
/65 - profilové číslo, priemer šírky a výšky (v %)
R - radiálna konštrukcia
15 - priemer disku (v palcoch)
91 - index nosnosti (v kg)
T - rýchlostný index pneumatiky (v km/h)
Rozmery pneumatík
Šírka pneumatiky v milimetroch
Šírka pneumatiky je meraná v milimetroch a reprezentuje vzdialenosť medzi vonkajším okrajom jedného bočného dezénu pneumatiky a vonkajším okrajom druhého bočného dezénu pneumatiky, keď je pneumatika nainštalovaná na disk a správne napumpovaná. Šírka pneumatiky je jedným z kľúčových parametrov, ktoré definujú rozmery a charakteristiky pneumatiky.
V značení pneumatiky sa šírka zvyčajne nachádza ako prvá číslica. Napríklad v prípade pneumatiky s označením "205/55 R16", číslo 205 predstavuje šírku pneumatiky v milimetroch.
Správna šírka pneumatiky môže mať vplyv na jazdné vlastnosti, pohodlie, spotrebu paliva a iné faktory. Výber správnej šírky pneumatiky závisí od typu vozidla, jazdných podmienok a preferencií vodiča.
Profilové číslo pneumatiky
Profilové číslo pneumatiky, tiež známe ako pomer výšky profilu, je druhým číselným údajom v značení pneumatiky. Určuje pomer výšky bočného dezénu pneumatiky k jej šírke. Tento údaj sa vyjadruje v percentách a označuje sa číslom za lomkou v značení pneumatiky.
Napríklad v prípade pneumatiky označenej "205/55 R16", číslo 55 predstavuje profilové číslo. To znamená, že výška profilu pneumatiky je 55 % z jej šírky.
Profilové číslo pneumatiky je dôležité z hľadiska jazdných vlastností a komfortu. Pneumatiky s nižším profilovým číslom (napr. 40 alebo 45) majú menej výšky medzi diskom a povrchom cesty, čo môže zlepšiť ovládateľnosť a priľnavosť pneumatiky, ale môže tiež zhoršiť komfort pri jazde cez nerovnosti.
Naopak, pneumatiky s vyšším profilovým číslom (napr. 60 alebo 70) môžu poskytovať pohodlnejšiu jazdu na nerovných cestách, ale môžu mať mierne horšiu ovládateľnosť v zákrutách a pri vysokých rýchlostiach. Správny výber profilového čísla závisí na preferenciách vodiča, typu vozidla a jazdných podmienkach, v ktorých sa pneumatiky budú používať.
Radiálna konštrukcia
Je to označenie typu pneumatiky, radiálna označená ako “R”, diagonálna označené ako “-” (dĺžnikom).
Čo je radiálna konštrukcia pneumatík?
Radiálna konštrukcia pneumatík (označená ako „R“) je najbežnejšia voľba na trhu. Ich vrstvy tkaniva sú usporiadané radiálne pod pravým uhlom cez stred behúňa. Bočnica a dezén sú nezávislé vďaka oceľovým vrstvám. Toto zvyšuje stabilitu vozidla a pohlcuje nárazy, zvyšuje kontakt s vozovkou a komfort pri rýchlej jazde.
Výhody radiálnych pneumatík je lepší kontakt s vozovkou a vynikajúci výkon pri rýchlostiach, vyššia odolnosť behúňa a dlhšia životnosť pri vyššej rýchlosti, nižší valivý odpor a spotreba paliva.Nevýhoda je nižšia stabilita bočnice pri veľkom zaťažení.
Čo je diagonálna konštrukcia pneumatík?
Diagonálna konštrukcia pneumatík (označená ako „-“) bola starším typom, s plášťom z nylonového kordu usporiadaným priečne do centra behúňa. Výhody boli vyššia stabilita a odolnosť, no mali vyšší valivý odpor a spotrebu paliva. Diagonálne pneumatiky dnes môžeme nájsť na historických vozidlách a niektorých špeciálnych aplikáciách.
Priemer disku
Priemer disku pneumatiky, označovaný tiež ako "rázvor", je vnútorný priemer okraja disku, na ktorý je pneumatika namontovaná. Tento údaj sa udáva v palcoch alebo milimetroch a je dôležitý pri výbere pneumatík, pretože musia byť kompatibilné s ráfikmi vozidla. Prepočítavací koeficient palcov: 1 palec = 2,54 cm.
Index nosnosti
Index nosnosti pneumatiky je číselné označenie, ktoré udáva maximálnu prípustnú záťaž (nosnosť) pneumatiky pri jazde maximálnou rýchlosťou. Index nosnosti je vždy spojený s hmotnosťou, ktorú pneumatika môže uniesť. Vyšší index nosnosti znamená väčšiu nosnosť, čo môže byť dôležité pri ťažších vozidlách alebo pri jazde s nákladom.
Je dôležité si uvedomiť, že pri výmene pneumatík by ste mali zabezpečiť, aby nové pneumatiky mali aspoň rovnaký alebo vyšší index nosnosti ako tie pôvodné. Napríklad pneumatika s indexom nosnosti 80 môže mať maximálnu záťaž 450 kg. Avšak vynásobíme toto číslo s počtom pneumatík vo vozidle (4), čo zodpovedá 1800 kg.
Tabuľka indexu nosnosti:
Rýchlostný index pneumatiky
Index rýchlosti (nazývaný aj rýchlostný index pneumatiky) je označenie na pneumatike, ktoré informuje o maximálnej rýchlosti, akou je možné sa pohybovať s danou pneumatikou. Nájdete ho na bočnici pneumatiky, na konci označenia rozmeru.
Najčastejšie indexy rýchlosti:
Doplnkové označenia pneumatiky
Označenie pneumatiky 3PMSF
Označenie pneumatiky "3PMSF" znamená "Three-Peak Mountain Snowflake" a predstavuje symbol v tvare vrcholku hory so snehovou vločkou. Pneumatiky označené týmto symbolom sú certifikované ako pneumatiky vhodné pre jazdu v zimných podmienkach. Tento symbol naznačuje, že pneumatiky prešli testami na zasnežených cestách a dosiahli stanovené štandardy pre priľnavosť a kontrolu v týchto podmienkach. Pneumatiky s týmto označením sú často nazývané "zimné pneumatiky" a sú odporúčané pre jazdu v zimných obdobiach.
Označenie pneumatiky M+S
Označenie pneumatiky "M+S" znamená "Mud and Snow" (Blato a Sneh). Toto označenie sa používa pre pneumatiky, ktoré sú určené na použitie v rôznych podmienkach, vrátane mierne zimných a zároveň mokrých a blátivých podmienok. Avšak označenie "M+S" nie je tak presné ako "3PMSF" a nie všetky pneumatiky s týmto označením musia byť schopné zvládať náročné zimné podmienky
DOT číslo (rok a mesiac výroby)
Termín "DOT" sa týka značenia na bočných stenách pneumatík a označuje informácie o výrobe pneumatiky, vrátane toho, kedy a kde bola vyrobená. Toto číslo môže byť užitočné pri sledovaní veku a pôvodu pneumatík.
DOT je kód s dĺžkou 8 až 13 znakov (typicky 12), ktorý nájdete na bočnej strane každej pneumatiky. Možno z neho vyčítať určité informácie, ktoré sa spájajú s orientačným dátumom výroby pneumatiky a pôvodom pneumatiky, ktoré nájdete v poslednom štvorčíslí DOT kódu. Prvé dve čísla označujú týždeň a druhé dve rok výroby.
Príklad: ak nájdete na pneumatike DOT kód končiaci 1223, viete, že pneumatika bola vyrobená v 12. týždni roku 2023. Konkrétne ide o dni 20. marca až 26. marca 2020.
Je dôležité sledovať vek pneumatík, pretože aj keď vyzerajú vizuálne v poriadku, staršie pneumatiky môžu mať zhoršené vlastnosti, ako je priľnavosť na mokrej ceste a odolnosť voči poškodeniam. Všeobecne sa odporúča nemeniť pneumatiky, ktoré majú viac ako 6 rokov, aj keď vyzerajú dobre, pretože vplyv starnutia môže byť postupné a nepozorovateľné na prvý pohľad.
Značka TWI
TWI (Tread Wear Indicator) je skratka pre indikátor opotrebenia dezénu pneumatiky. Je to malý hrebienok alebo výstupek umiestnený v drážkach dezénu pneumatiky. Jeho úlohou je slúžiť ako vizuálny ukazovateľ, ktorý pomáha identifikovať, kedy je nutné pneumatiky vymeniť z dôvodu prílišného opotrebenia.
Keď hladina dezénu klesne tak nízko, že sa dotkne alebo sa priblíži k úrovni TWI, znamená to, že pneumatika je opotrebovaná na bezpečnej minimálnej úrovni a je potrebné ju vymeniť. Bezpečná minimálna hĺbka dezénu sa líši v rôznych jurisdikciách, ale často sa pohybuje okolo 1,6 mm.
Kontrolovať indikátory opotrebenia dezénu je dôležité pre bezpečnú jazdu. Pneumatiky s nedostatočným dezénom majú horšiu priľnavosť a kontrolu na mokrej ceste, čo môže zvýšiť riziko akvaplaningu a stratu kontroly nad vozidlom. Preto je dôležité pravidelne skontrolovať hĺbku dezénu a reagovať načas vymenou pneumatík, ak je to potrebné.
Označenia na pneumatikách - homoligázcia výrobcov áut
Doplnkové označenia pri Run-Flat pneumatikách
Run-flat je moderna technológia dojazdových pneumatík. Tieto pneumatiky garantujú po defekte ovládateľnosť a dojazd bez možného zvlečenia pneumatiky z disku pri rýchlosti 80 km/h do 80 km vzdialenosti na opravu alebo výmenu pneumatiky. Pneumatiky Run Flat možno používať len na vozidlách ktoré sú vybavené snímačmi tlaku vzduchu.
Skratky výrobcov pre označenie Run-Flat: