Hustenie pneumatík dusíkom – stručný prehľad

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 580

Dusík v pneumatikách - oplatí sa?

Pri kúpe nových pneumatík sa neraz vynára otázka, čím ich nahustiť, keďže v súčasnosti sa popri pneumatikách plnených vzduchom čoraz častejšie používajú aj pneumatiky plnené dusíkom. Je však hustenie dusíkom vždy dobrou voľbou?

gumywebshop-pumpa-dusik-v-pneumatikach.jpg

Dôležitosť správneho tlaku v pneumatikách

Pri motorových vozidlách je mimoriadne dôležité, aby boli pneumatiky správne nahustené. Ideálny tlak v pneumatikách predĺži ich životnosť a môže viesť k úspore na prevádzke vášho auta a nižšej spotrebe paliva. Ak pneumatiky nie sú správne nahustené, môže to mať nepriaznivé dôsledky aj na jazdu, ovplyvňuje to pocit z riadenia a môže viesť k nebezpečenstvu pri jazde.

Aký je rozdiel medzi pneumatikou naplnenou vzduchom a pneumatikou naplnenou dusíkom?

Naplnenie pneumatík dusíkom v skutočnosti nerobí veľký rozdiel, pretože vzduch tvorí 78 % dusíka a 21 % kyslíka. Vzduch teda aj tak obsahuje veľké množstvo dusíka, takže medzi pneumatikami plnenými vzduchom a dusíkom je veľa podobností, ale aj významných rozdielov.

Aké sú výhody pneumatík plnených dusíkom?

Pneumatiky plnené dusíkom môžu mať viacero výhod:

·       Má lepšiu schopnosť tlmiť vibrácie.

·       Pneumatiky plnené dusíkom majú menšiu stratu tlaku ako pneumatiky plnené vzduchom.

·       Dusík ako stabilný plyn znižuje prehrievanie pneumatiky. To z neho robí dobrú voľbu na pretekárskych tratiach, pretože ani vysoké rýchlosti nemajú vplyv na výkon pneumatík.

·       Znižuje oxidáciu v pneumatikách, čo má za následok dlhšiu životnosť pneumatík.

·       Znižuje spotrebu paliva, a tým aj emisie oxidu uhličitého, vďaka čomu je vaša cesta ekologickejšia.

Aké sú nevýhody pneumatík plnených dusíkom?

Pneumatiky plnené dusíkom majú, samozrejme, aj určité nevýhody. Rovnako ako iné plyny, aj dusík je ovplyvnený zmenami teploty a so zvyšujúcou sa teplotou sa zvyšuje tlak v pneumatikách. Preto je veľmi dôležité kontrolovať tlak v pneumatikách, keď sa blíži jeseň a chladné počasie.

Ďalšou nevýhodou dusíka je, že je v porovnaní s jednoduchým vzduchom drahý. Je tiež ťažšie ho získať, takže sa môže stať, že nebudete mať prístup k dusíku a budete nútení jazdiť s nedostatočne nahustenými pneumatikami, čo je veľmi nebezpečné. Je dôležité, aby sa pneumatika nahustená vzduchom v žiadnom prípade nedopĺňala dusíkom, pretože to neumožní využiť jeho prospešné vlastnosti. Pred naplnením pneumatiky dusíkom ju preto vždy vypustite.

 

gumywebshop-hustenie-pneumatik-dusikom.jpg

Kedy by som mal nahustiť pneumatiky dusíkom?

Dusík sa dnes používa najmä pri vozidlách, ktoré prepravujú ťažké náklady na stovky kilometrov, nákladných vozidlách či pracovných strojoch. Dusíkové hustenie je bežnou praxou aj v lietadlách. Špeciálne plyny sa používajú aj v pretekárskych automobiloch, kde sa pneumatiky najčastejšie prehrievajú a ľahko sa opotrebúvajú a strácajú priľnavosť.

Teda kedy používať dusík v pneumatikách?

Dusík môže byť veľmi dobrou voľbou pre vysokovýkonné vozidlá, pretože dusík v pneumatikách poskytuje stabilnejší tlak, lepší výkon a dlhšiu životnosť pneumatík. Nevýhodou je, že ide o drahšiu a menej dostupnú možnosť, takže nie každý bude mať z pneumatík plnených dusíkom prospech.

Najdôležitejšie je, aby ste bez ohľadu na to, pre ktorú možnosť sa rozhodnete, nikdy nezabúdali na pravidelnú kontrolu tlaku v pneumatikách a ich údržbu, pretože ide o jeden z pilierov bezpečnej jazdy.

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December