Test zimných pneumatík 215/55R17

Autor: Gabriel Nagy Kategória: Články Dátum: Návštevy: 1156

Najlepšie zimné pneumatiky pre kompaktné SUV

Kompaktné SUV nielen spríjemňujú jazdu v lete. Majú aj predpoklad na najvyššiu možnú bezpečnosť: maximálna priľnavosť na zasnežených, mokrých a suchých cestách. V tomto teste Vám ukážeme, aké sú najlepšie zimné pneumatiky pre T-Roc a Co.?

Zdá sa, že trend SUV je nezastaviteľný, z roka na rok rastie ich predaj aj na Slovensku. Sú to kompaktné modely ako Opel Mokka, Seat Ateca, Škoda Karoq alebo VW T-Roc, ktoré sa zriedka kupujú s pohonom všetkých kolies, ale väčšinou s pohonom predných kolies. To znamená, že tieto vyvýšené modely napr. Golf-u,  nemajú takmer žiadne nevýhody z hľadiska bezpečnosti s výnimkou klzkých ciest v zime. Dobré zimné pneumatiky však môžu pomôcť aj bez celoročného používania pohonu všetkých kolies. Dôvody ukážeme v nasledujúcom teste zimných pneumatík.

V zimných pneumatikách veľkosti 215/55 R 17 odporúčaných pre Test-T-Roc je ponuka viac ako dostatočná, zhrnuli sme pre Vám najzaujímavejšie pneumatiky v tomto rozmere. Traja nováčikovia súťažia s osvedčenými pneumatikami Continental TS 850 P, ktoré minulý rok získali našu referenčnú pneumatiku: novo uvedený Bridgestone Blizzak LM005, vylepšený Goodyear UltraGrip Performance Plus a nedávno uvedený Nokian WR Snowproof, ktorý má byť špeciálne optimalizovaný pre stredoeurópske zimy. Z horného cenového segmentu čelí mladý tester Michelin Alpin 6,  Vredestein Wintrac Pro predstavené v roku 2018, Pirelli Winter Sottozero 3, Toyo Snowprox S954 a Hankook Winter i*cept evo², ktoré sa skúšajú a testujú od roku 2015. Falken Eurowinter HS01 a Giti Winter W1 sa zúčastnia v teste ako lacné zimné pneumatiky.

Chladné, mokré a špeciálne podmienky

Severné Fínsko víta skúšobný tím s búrkami a mrazmi. Snehové podmienky a chladné počasie pod 20 stupňov Celzia robia testovanie najskôr nemožným. Výsledky pri takýchto teplotách pod bodom mrazu nie sú pre stredoeurópske zimné pneumatiky príliš významné. Mali by ukazovať na snehu v miestnych oblastiach od 0 do mínus 15 stupňov výkon, čo je tipický teplotný rozsah pre Európu.

Máme šťastie: jarné slnko prináša prvé teplo do polárnej oblasti, teplomer stúpa, testovacia prevádzka je v plnom prúde. Po niekoľkých dňoch sa objaví prvý výsledok: nový GoodYear UltraGrip Performance Plus nie je možné poraziť na snehu. Uvidíme, či si dokáže udržať vodcovstvo v mokrých a suchých testoch.

Kontrolujeme to o štyri týždne neskôr: Zúčtovanie na skúšobnom mieste v severnom Nemecku s brzdovými, aquaplaningu -ovými a hlukovými skúškami, manipuláciou a zmenami jazdných pruhov. Pre každú z piatich disciplín na snehu sa tu testuje a hodnotí každá pneumatika podľa dvanástich ďalších kritérií.  GoodYear sotva dokáže udržať vedenie. Bridgestone ho takmer nahradil vynikajúcim výkonom na mokre. Vredestein drží len malé šmuhy na snehu, Conti sa tiež mieša s dobrým výkonom za sucha / za mokra v prednom kvartete.

Goodyear UltraGrip Performance Plus (víťaz testu)

 Veľmi spoľahlivé a ľahko regulovateľné reakcie na zmenu zaťaženia, celkom dobré správanie pri jazde na snehu a na mokrých cestách

 Bezpečné brzdenie v suchu

 Veľmi vyvážená interakcia s elektronickým systémom riadenia dynamiky jazdy (ESP)

 Nevýhody priľnavosti s núteným zatáčaním na suchých povrchoch

Bridgestone Blizzak LM005

 Veľmi presný na zasnežených a vlhkých cestách

 Stále stabilné s ľahko vypočítateľnými reakciami na zmenu zaťaženia

 Veľmi bezpečný pri pôsobivo krátkych brzdných dráhach

 Okrajové deficity v rýchlostiach v zákrutách a pri brzdení na suchom asfalte

Záver: Veľmi bezpečný nováčik s najkratšou brzdnou dráhou na mokrom povrchu a na snehu (8,8 bodov, veľmi dobré).

Vredestein Wintrac Pro

 Priame športové reakcie na pohyby riadenia s veľkými rezervami priľnavosti, najmä v mokrých a suchých podmienkach.

 Bezpečné brzdenie

 S výnimkou brzdenia, bezpečný výkon a dobrý záberu na snehu

 O niečo dlhšie brzdné dráhy na snehu v porovnaní so zimnými špecialistami

 Zvýšený valivý odpor

Continental TS 850 P

 Do značnej miery stabilná a predovšetkým veľmi vyvážená dynamika s ľahko vypočítateľným bočným vedením na snehu

 Ľahko ovľádateľný s výraznými rezervami na mokrom povrchu

 Bezpečne otáčanie na suchu

 Nový vývoj pomáha najmä pri brzdení na snehu a na suchom asfalte

Záver: Napriek päťročnej výrobe má stále veľmi dobré všestranné vlastnosti (8,1 bodov, veľmi dobré).

Michelin Alpin 6

 Do značnej miery vyvážené vlastnosti  na snehu a suchom povrchu 

 Dostatočne bezpečné zatáčanie na mokrej vozovke

 Dobrá interakcia so systémami riadenia dynamiky vozidla

 Mierné deficity pri brzdení na snehu a na mokrom povrchu

 Nevýhody priľnavosti pri jazde cez suché zákruty

Záver: Špičkový produkt s väčšinou dobrým suchým, ale obmedzeným zimným výkonom (7,9 bodov, dobrý).

Hankook Winter I*cept evo²

 Veľmi dobrá trakcia a vyvážená jazdná dynamika s vysokými bezpečnostnými rezervami v zasnežených zákrutách

 Športový, priamy a silný na suchom asfalte

 Veľmi tiché pneumatiky

 Dlhé brzdné dráhy na suchom asfalte

 Nie je dobre vyvážený s úzkym limitom pri mokrej manipulácii

 Vysoký valivý odpor

Záver: zimný profesionál s dobrým snehovým výkonom, ale miernym nedostatkom pri vlhkosti (7,6 bodov, dobrý).

Falken Eurowinter HS01

 Výborné zatáčanie

 Nízka citlivosť na šmyk pri zrýchľovaní a dobré brzdenie na snehu

 Veľmi dobrá prevencia aquaplaningu

 Menej stabilný na snehu v zákrutách

 Malá priľnavosť na mokrom povrchu a obmedzená priľnavosť na suchom asfalte

Záver: zimné pneumatiky strednej triedy s dobrými snehovými výsledkami, ale má slabé miesta na mokrej vozovke (7,4 bodov, dobré).

Toyo Snowprox S954

 Športový, priamy a stabilný s vysokou priľnavosťou v suchých zákrutách

 Dlhšie brzdné dráhy na všetkých povrchoch

 Slabá spätná väzba na snehu a mokre

 Mierny sklon k pretáčaniu pri zmene zaťaženia vo vlhkých zatáčkach

Záver: Najšportovejšia zimná pneumatika na suchých cestách (7,3 bodov, dobrá) mierne nedostatky na snehu a mokrej vozovke.

Pirelli Winter Sottozero 3

 Veľmi vyvážený výkon a tendencia k športovému správaniu na suchom asfalte

 Väčšinou uspokojivé výkony na snehu a na mokrom povrchu

 Dlhšie brzdné dráhy na snehu

 Akcelerácia by mohla byť lepšia

 Slabé brzdenie za mokra

 Slabší aquaplaning

Záver: Vyvážené, športové Pirelli má rád skôr suché zimy kvôli malým vlhkým deficitom (7,0 bodov, uspokojivé).

Giti Winter W1

 Veľmi krátke brzdné dráhy a dobrá priľnavosť na suchom asfalte

 Iba uspokojivý jazdný výkon pri brzdení, nízka úroveň priľnavosti na snehu

 Pri mokrej manipulácii málo vyvážená

 Nedostatky pri otáčaní vozidla

 Pri rozjazde mierna dunenie

Záver: Najlacnejší produkt so zníženou úrovňou výkonu, ale bez závažných chýb (6,9 bodov, uspokojivé).

Nokian WR SnowProof

 Má rád snehové podmienky

 Bezpečné a ľahké ovládanie na snehu

 Krátke brzdné dráhy, okrem mokrého brdzenia

 Celkovo bezpečné jazdné správanie za sucha

 Dlhé brzdné dráhy a pomerne nízka priľnavosť v mokrých zákrutách

 Citlivé na zmeny zaťaženia

Záver: Najlepšia na suchu a vynikajúca na snehu. Príliš malá priľnavosť na mokrej vozovke (6,2 bodov, uspokojivé).

Takže to bolo testované

Aby sa zabezpečila najlepšia možná presnosť a spoľahlivosť výsledkov, všetky moduly v tomto teste sa uskutočňujú niekoľkokrát, pokiaľ je to možné. Používa sa progresívna ratingová schéma, ktorá zohľadňuje objektívne hodnotenie meracími prístrojmi, ako aj subjektívne hodnotenie skúsených testovacích vodičov. Pri jazde na snehu a na mokrej alebo suchej trati vedie vyvážené a bezpečné jazdné správanie, ktoré spĺňa očakávania predpokladanej cieľovej skupiny, k optimálnemu hodnoteniu. Testy aquaplaningu, ktoré sa vykonávajú osobitne v pozdĺžnom a priečnom smere, poskytujú informácie o reakcii pneumatík, napríklad pri jazde hlbokými koľajmi.

Úroveň kritickej rýchlosti aquaplaningu pri priamej jazde alebo maximálne dosiahnuteľné bočné zrýchlenie pri priechode vodou podľa kritérií VDA by mali ukazovať bezpečnostné rezervy pneumatík. Valivý odpor sa stanoví podľa možnosti v dvoch rôznych skúšobných laboratóriách na skúšobných laviciach. Výsledky sú zahrnuté do hodnotenia vo forme priemeru. Základom posúdenia sú európske právne predpisy o označovaní pneumatík, ktoré sú relevantné aj pre označovanie pneumatík. Aby sa zabezpečila dlhodobá validácia výsledkov, testované výrobky sa porovnávajú s pneumatikami z náhodných nákupov.

V centre pozornosti: najlepší traja z testu, ako aj výrobky s atypicky dobrým výkonom alebo nezvyčajnými známkami opotrebenia. Odchýlky alebo abnormality vedú k vylúčeniu z testu v kombinácii s príslušným hlásením.

Michelin, Hankook, Falken a Toyo hodnotíme ako „dobré“, zatiaľ čo Pirelli, Giti a Nokian, ktoré dobre fungujú na snehu ale zaostávajú na suchých cestách.. Stratili však šancu na „dobrý“ výsledok kvôli príliš dlhým brzdným vzdialenostiam (kritérium devalvácie) a nedostatočnej priľnavosti na mokrej vozovke.

Test bol preložený z nemeckého Auto Motor Sport. 

https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/winterreifentest-2019-groesse-215-55-r-17-h-v-kompakte-suv-reifen/#pdw

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December