Nové letné pneumatiky Michelin Primacy 5

Francúzsky výrobca pneumatík Michelin je známy tým, že svoje budúce kroky dobre stráži a na verejnosť sa informácie dostávajú už len vtedy keď to Michelin naplánuje.
Tak je to aj s príchodom novej letnej pneumatiky pre osobné autá a SUV s názvom Primacy 5. Kto pozná Michelin a jazdil na letných pneumatikách Michelin Primacy 4 musí týmto pneumatikách uznať jednu výbornú vlastnosť – ak jazdíte zodpovedne, vydržia Vám naozaj dlho a nepocítite to ani pri jazdných vlastnostiach.
Aká bude nová Primacy 5 ? Čo sa dá ešte zlepšiť na už aj tak dobrej pneumatike ? Pozrime sa spolu na dezén a vylepšenia novej letnej pneumatiky Michelin Primacy 5.
Dezén letnej pneumatiky Michelin Primacy 5
Dizajn behúňa Primacy 5 je oproti svojmu predchodcovi Primacy 4+ dosť odlišný. Michelin Primacy 4+ má oblé drážky a lamely, ktoré v stredných pásoch idú rovnakým smerom a vyzerá to ako keď sa snažíte niečo vyrezať nožíkom ale stále sa neviete trafiť do rovného smeru. Drážky na bočnici sú zaoblené, široké a otvorené. Lamely medzi nimi skoro nie sú viditeľné.
Oproti tomu nová Primacy 5 má v stredových pásoch behúňa drážky v tvare sínusoíd s odrezaným vrcholcom. Drážky sa nepravidelne striedajú v rôznych veľkostiach čo vyvoláva dojem, že sa niekto nevedel pri výrobe pneumatiky rozhodnúť, ktorá veľkosť drážok by bola v strede vhodnejšia a tak tam nechal vyrezať rôzne a možno pri Primacy 5+ sa už rozhodne pre jednu veľkosť.
Vnútorné drážky na bočnici sú otvorené ale pribudla rozšírená lamela medzi drážkami. Na vonkajšej strane sú drážky uzavreté a otvorené sú len lamely, ktoré sú trochu širšie ako zvyčajne.
Pneumatika Primacy 5 celkovo budí dojem, že ubudlo z rovných plôch a zvýšil sa počet drážok a lamiel, čo naznačuje, že by mala byť pneumatika lepšia na vode.
Technológie a vylepšenia Michelin Primacy 5
Nové letné pneumatiky Primacy 5 využívajú rovnaké technológie ako Primacy 4+, ktoré zabezpečia dlhý kilometrový nájazd a maximálny kontakt s vozovkou. Kilometrový dojazd sa podarilo zvýšiť o 18% !
Ide o technológie:
EVER GRIP - Zmes gumy najnovšej generácie so samo obnovujúcim sa behúňom umožňujú uchovať efektívne brzdné výkony na mokrom povrchu, i keď je pneumatika opotrebovaná.
MAXTOUCH - Zaisťuje maximálny kontakt s vozovkou a rovnomerné rozloženie síl pri akcelerácii, brzdení a zatáčaní.
Samozrejme nové pneumatiky musia byť o niečo lepšie ako jej predchodca. V prípade modelu Primacy sa Michelin rozhodol zamerať na vlastnosti na mokrej vozovke, kilometrový dojazd a hlučnosť.
Veľký kilometrový dojazd a nízka hlučnosť sú parametre, ktoré sa snažia vylepšiť všetci výrobcovia pneumatík. Pre elektrické autá sú to základné vlastnosti, ktoré sa od pneumatiky očakávajú.
Zníženie hlučnosti vyriešil Michelin na Primacy 5 pomocou tzv. SILENT RIB GEN-3. Na dezéne behúňa sú drážky rovnomerne rozložené po dezéne, aby sa obmedzil opakujúci sa hluk a zároveň sa znížili zdroje hluku pochádzajúce zo vzduchu prúdiaceho do jeho drážok.
Vylepšená stabilita na mokrej vozovke je zase najdôležitejšia z pohľadu bezpečnej jazdy. Na mokrej vozovke sa správanie auta zmení a pneumatika so stabilnou jazdou a bezpečným brzdením na vode dokáže zabrániť nežiadúcej havárii.
Pri brzdení je dôležitá veľkosť kontaktnej plochy s vozovkou, ktorú dokáže pneumatika vytvoriť. Preto sú dôležité rovné, hladké bloky na pneumatike. Na vode však musí pneumatika vytlačiť vodu spod pneumatiky aby vytvorila s vozovkou kontakt. A tu hrajú dôležitú úlohu drážky. Michelin Primacy 5 má o v pomere s Primacy 4+ o 13% viac drážok na odvod vody. Túto technológiu, ktorá je vlastne len zvýšenie počtu drážok, nazval Michelin EVERTREAD.
Takto Michelin dosiahol lepšie jazdné vlastnosti na vode a kratšiu brzdnú dráhu.
Hodnotenie a zaradenie letnej pneumatiky Michelin Primacy 5
Testy, ktoré dokazujú vlastnosti a zlepšenia Michelin Primacy 5 oproti staršiemu modelu Primacy 4 sa vykonali v laboratóriách TUV SUD. Niektoré testy ako napr. kilometrový dojazd boli uskutočnené na strojoch a zariadeniach skúšobne a na pneumatikách v rozmere 205/55 R16.
Brzdná dráha na mokrej vozovke sa testovala na okruhu DEKRA, na pneumatikách v rozmere 235/45 R18 98W a Y a na automobile Tesla Model 3.
Na základe zistených výsledkov si Michelin Primacy 5 môže na štítku EU v jednotlivých kategóriách uvádzať hodnotenia A, B a niekde C.
Letné pneumatiky Michelin Primacy 5 sú určené naozaj širokej škále motoristov a vozidiel. Nie sú to športové pneumatiky ale poctiví pracanti na každý deň v letných mesiacoch.
Ani dizajn bočnice nevyniká nejakým umeleckým výtvorom a reliéfmi. A prečo by aj mal. Je to Michelin a ten si nepotrebuje zákazníkov kupovať dizajnovými prvkami na pneumatike. A v jednoduchosti je krása. Dôležité sú jazdné vlastnosti, bezpečnosť a kilometrová výdrž. Dúfame, že sa Primacy 5 objaví v letných testoch 2025 a budeme mať možnosť pozrieť si jej konkrétne výsledky v jednotlivých disciplínach.
Michelin uvádza dokonca, že vďaka WET GRIP ( skratka pre dobrú priľnavosť za mokra ) môžete bezpečne jazdiť až do hĺbky drážky 1,6 mm. Je pravda, že pneumatiky Michelin majú dobré jazdné vlastnosti aj keď sú opotrebované, ale nemyslíme si, že pneumatiky s drážkou 1,8 mm dokážu tak bezpečne jazdiť po vode ako s drážkou 7-5 mm. Jednoduchá fyzika nepustí a preto by sme si dovolili toto vyhlásenie Michelin trochu upraviť – letná pneumatika Michelin Primacy 5 má dobré jazdné vlastnosti aj pri opotrebovanom dezéne a s hĺbkou drážky min. 1,6 mm ak prispôsobíte svoju jazdu vozovke a faktu, že máte zjazdené pneumatiky.
Podobné články
- Michelin Alpin 7 nové prémiové zimné pneumatiky
- Michelin Pilot Sport 5 – impérium vracia úder
- Michelin Crossclimate 2 najlepšia celoročná pneumatika alebo len dobrý marketing ?
- Michelin Pilot Sport EV – od Formuly na bežné autá
- Michelin e.Primacy - Ekologicky zodpovedná letná pneumatika, ktorá veľa vydrží